Skip to content

låten om mig

17 januari, 2008

Det sägs att alla ting, alla levande kreatur och alla männsikor har en låt som handlar om det/den. För att ta ett litet exempel: Enhörningen har en låt, jo, visst har den säkert flera låtar, men det finns en låt som ger intrycket att handla om just enhörningen och det är denna låt. Den handlar om varför det inte finns några enhörningar kvar, men det är väl det som är deras historia.

För att komma till ämnet, låten om mig.

Nja, jag har inte lyckats hitta en låt som handlar om vem jag är eller om min historia. Men jag kan nämna ett par låtar som format mig till den jag är, eller har en historia som jag är just nu.
Den första låten som på något vis visar lite om min person måste jag säga är brilliant disguise av ”the boss” himself. För att jag inte är den jag ser ut att vara. Jag må gå runt i svarta kläder och har långt svart hår, men det gör mig inte till en ond och farlig männsika. För att citera en del av låten, ”so when you look at me, you’d better look hard and look twice. Is that me, baby, or just a brilliant disguise?”
Nästa låt handlar väl mest om mitt arv som en tystlåten finne. Ja, klyschan fungerar faktiskt på mig. Jag är inte så intresserad av att prata, jag lyssnar hellre, men helst så ska det vara tyst så att man kan njuta av musik eller dylikt. Det ska vara så avslappnat så att man inte känner sig tvingad till att prata. Enjoy the silence av herrarna i ”depeche mode” är låten jag nominerar som en del av mig.
Tredje låten är utan bekymmer I will stay av det finska texasrock-bandet ”Hurriganes”. För när jag älskar någon så älskar jag verkligen. Om någon älskar mig så finns det alltid en osäkerheten inom mig, men det har med dåliga erfarenheter att göra. Sen att Finlands klart bästa gitarrist genom tiderna spelar i den här låten gör den ju inte sämre.
Jag drömmer om en friskare, renare och vackrare värld. Jag drömmer om fred på jorden och jag undrar, precis som ”Ozzy Osbourne” om världen kommer att överleva. Dreamer står på listan som fjärde låt.
Som femte och sista låt väljer jag Expressen av sveriges coolaste trubadur, ”Lars Demian”. För jag hatar tidningar, speciellt kvällsblaskorna, och veckoskvallren. Dom är en stor del till att skönhetsidealet för kvinnor är att dom helst ska se ut som 25 och få plats i en klänning storlek 28. Nej, ge mig friskt och naturligt.

Förlåt förresten. Jag ljög.
Om jag tar en låt på titeln så finns det såklart en låt om mig. Fast egentligen så handlar den om alla oss, om man endast läser titeln. ”Ronnie J. Dio” står som artist för låten. Vi är så många nyanser av färger som vandrar genom det mörka som kallas livet (om man får se det så). Rainbow in the dark är en låt om alla oss.
Desvärre så vill jag hitta en unik låt om mig. Men det har jag ju som sagt inte gjort.

mata ne
/aku

One Comment leave one →
  1. Marie permalink
    2 maj, 2008 22:02

    Vackert.

Kommentera

