Skip to content

Tomatin – efter den tuffa dagen.

21 januari, 2008

Denna helg var en perfekt helg för att testa en ny sort. Så jag tog och bestämde att jag och två goda vänner, J och S kan jag kalla dom för denna gång, skulle köra en lite whiskeyprovning.

Jag har på senare år har fått smak för ett av livets goda njutningar. Det heliga vattnet, det maltfyllda väsen som på något vis har en sort för varje tillfälle. Just denna whiskey, den tolv-åriga single malt från destilleriet Tomatin i den lilla byn med samma namn, några mil söder om Inverness, fungerar perfekt som en avslutning för den tuffa dagen. Den dagen då det känns som om hela livet är ett totalt kaos av svordomar, hjärnsläpp och diverse hatobjekt. Den dagen då man bara vill komma hem och lyssna på musik fylld av melankoli, eller sitta och snyfta till The Crow.

Jag lovar att om kommer du hem en sådan dag och tar fram ett glas, häller upp en skvätt av denna whiskey och hämtar en god cigarr under tiden whiskeyn luftar sig i glaset, så kommer humöret att stiga. När du sen kommer tillbaka till glaset och tänder cigarren, tar ett par bloss för att få alla smaklökar att skutta omkring av en glädje som bara kan jämföras med en ordentlig sexakt. Då kommer njutningen av första slicket whiskey få dig att glömma dagens bekymmer för den minut då smaken av denna milda whiskeysmak, med inslag av sherry och honung, växer i din gom, som en deg lagt på jäsning. Smaken och aromen är, för att vara en så billig whiskey, perfekt balanserad. Det första kanonskottet som nästan slår ut dina tänder, som får din tunga att yra runt som en huvudlös höna och får dina tankar att hitta hem till det tysta, lugna stället i ditt sinne, är så intensivt och så långvarigt att det känns som en evighet.

När jag, J och S tog första skvätten så var vi trötta, slitna och sega med tankarna, men när smaken fyllde upp våra liv så kände vi en harmoni som gjorde att dagens bekymmer var långt borta. Det blev lättare att diskutera livets svårmodigheter utan att känna sig ledsen över det. Allt båstes bort som den kommande stormen skulle göra med diverse studsmattor och trädgrenar.

Ni förstår vart jag vill komma: Den tolv-åriga single malt whiskeyn Tomatin är en höjdare för att avsluta sina tråkiga dagar på.

mata ne
/aku

7 kommentarer leave one →
  1. 22 januari, 2008 7:15

    Men åh! Med en sådan målande beskrivning av denna för mig okända bärnstensdryck måste jag ju bara inhandla en flaska som får stå och vänta till min gode drf återkommer hem på fredag. Tack för tipset!

  2. 22 januari, 2008 7:27

    Det var så lite så. Jag tror att om vi hade spelat in våra reaktioner på video så skulle nog många få sig ett gott skratt. Jag har inga höga förväntnigar på en flaska under 300:-, men den här är helt klart värd mera arbete än så.

    Vi får hoppas att ni känner samma lycka som vi gjorde.

  3. 26 januari, 2008 22:49

    Måste tacka för detta tips, det var sannerligen en fröjd för gommen. Kommer köpas fler gånger!

  4. 27 januari, 2008 13:21

    Ja, visst är den underbar.

  5. 27 januari, 2008 18:44

    Absolut, extremt len mot strupen men trots det bärare av en uttalad rökighet. Mums filibabba!

  6. 27 januari, 2008 18:46

    Fanken alltså, måste säga att jag redan blivit nyfiken på dig och ditt bloggande. Kommer hålla koll på dig framöver, no pressure, no pressure at all! 😉

  7. 27 januari, 2008 21:40

    Jag fick tipset av en arbetskamrat och jag har tackat på ett värdigt sätt. Men det kommer komma mer whiskey poster, var så säker.

    Nä, det är lugnt. Känner inte någon press över huvud taget… *ryser*
    Det är bara kul att få ut lite tankar i textform. *bugar*

Kommentera

