Skip to content

tio filer eller en skiva

23 januari, 2008

Jag börjar med en gammal nyhet: Som de flesta vet så släppte Radiohead sitt senaste album på tre olika format, nerladdningsbar, CD-skiva och vinylskiva. Inte för att jag gillar musiken dom gör, men jag måste ge killarna en liten stjärna i kanten, för att idag fick dom mig att tänka om det som jag tänker skriva om.

Jag är en som älskar musik i de flesta former, men det ska vara själ inblandat i det. Musiken jag lyssnar på är goth, metal, rock och synth. Det värsta med mig är att jag köper skivor, både i CD- och vinyl-format. Av den anledningen att jag har alltid uppskattat musiken som jag har betalat för mer än den som jag har laddat ner gratis. Men tanken som slog mig nu när jag tänkte på Radioheads nerladdningsbara album är simpel:
– Kan inte alla göra så? Om det gick, hur skulle det se ut då? Skulle banden förlora pengar på det? Skulle skivbolagen försvinna?
Jag tänkte försöka mig på att svara på frågorna ur min synvinkel.

Jo, visst skulle alla kunna göra så, alla skulle kunna lägga ut sina skivor på nätet för en kostnad, eller gratis, eller så att nerladdaren får bestämma vad h_n vill betala, eller så att det finns ett minimumpris och att nerladdaren får välja om h_n vill betala mer. Det skulle resultera i lägre produktionskostnader för musiken, det skulle värna naturen, det skulle… där tar mina tankar en ny vändning:
Hur skulle det vara med ljudkvalitén? Jag som hatar det srippade ljudet av MP3or! En normalkomprimering av en MP3a ligger streamingen av ljudet på ungefär 196 -256kbps* (kilobit per sekund), på en orginal CD-skiva brukar man säga att den ligger på ungefär 1440kbps*, det skulle ju fördärva hela min värld.
Den som är smart påpekar nu om lossless formaten. Dom kan jag ju leva med, vilken tur.
Men då skulle det ju innebära att alla bör använda sig av ett sådant format. Och det går ju att lägga en standard så att alla använder t.ex FLAC(Free Lossless Audio Codec) eller TTA(True Audio Lossless), för jag vill helst inte se filer som heter WMA-Lossless så att Microsoft kan tjäna mer pengar än dom gör nu, eller ALAC så att Apple tar dom pengarna. Nej, det ska vara ett fritt format så som FLAC är.
Då har vi ju rett klart kvalitétsfrågan i alla fall. Så då är det ju fritt fram att börja med det här.

Hur skulle det se ut då? Ja, det som skulle hända vore ju att skivställen skulle bytas ut mot bokhyllor, eller tavlor, eller vinställ. Det skulle vara lättare att flytta, man behöver inte bry sig om skivorna skulle gå sönder eller försvinna. Nackdelen är ju att allt ligger samlat i en dator, så skulle den kracha helt så är det ju svårt att få tillbaka allt. Därför kan man ju göra backup på brännbara DVD-skivor, eller ännu bättre, en extern hårddisk. Skulle datorn få sig en elchock av ett blixtnerslag så att allt försvinner så finns ju backupen kvar, eller hur?
En annan nackdel är ju konvoluten, som många (inkl. jag) gillar att bläddra i, försvinner. Men det är något som kan kallas ett I-landsproblem, så det kan jag leva utan. Det är ju inte lika irriterande som när det bara finns 500kronorssedlar i bankomaten.
Något annat som skulle hända vore ju att kostnaden för konsumenten skulle gå ner, utan produktionen av skivor och konvolut så går ju priset ner för artisterna. Så om priset per album går ner så skulle ju fler köpa och artisten skulle tjäna mer. DVS, om artisten bestämmer sig för ett minimumpris och inte ett valfritt pris.

Skulle skivbolagen försvinna då? Varför skulle dom behöva det? Hur illa jag än tycker om skivbolag så ser jag ingen anledning till att dom skulle försvinna. Vissa artister kanske vill ha den hjälpen som skivbolagen erbjuder. Marknadsföring, inspelning, mastring, osv. Men antagligen så skulle vi nog få kalla dom något annat.

För att komma tillbaka till kvalitétsfrågan. Det finns ju fler negativa saker med CD-skivor, eller egentligen är det ju inte CD-skivornas fel, utan just mastrarnas fel. Det är det här med dynamiken i musiken. Rättare sagt det som kallas ”The Loudness War”. När ett instrument spelas låter lika mycket som när alla instrument spelar är ju helt bisarrt, eller hur. Därför vill jag väl inte att Vinylskivorna ska försvinna. Det formatet har ju inte några som helst problem med dynamiken på grund av att samma teknik som används för att mastra CD-skivor inte går att tillämpa med Vinylskivor.
Det som ett mer dynamiskt ljud gör för musiken är att den ger den mer känsla och mer luft. Så min syn på hela det här är att CD-skivorna kan avskaffas helt, men behåll vinylerna. För det finns ju inget som slår känslan i att hantera en stor skiva.

 *siffror tagna ur minnet

mata ne
/aku

5 kommentarer leave one →
  1. dinokat permalink
    23 januari, 2008 23:38

    Ljudfetishist.
    Måste dock medges att du har en bra poäng. Föredrar det analoga före det digitala i frågan om skivor och är nog mer eller mindre beroende av att ha mina musikfiler på datorn. Gud (eller annan högre makt) förbjude att man ska behöva lyssna utan ”shuffle”-funktion…

  2. 24 januari, 2008 0:19

    Jadu, audiofil får man vara, men shuffle funkionen kan jag leva utan. Det finns ju en anledning till varför låtarna är i en bestämd ordning, och det är för att artisterna vill att man ska lyssna på dom i den orningen.

  3. 24 januari, 2008 10:39

    Om du skulle köpa all din musik under ett år i nedladdningsbar form istället för skivor så skulle en hel lastbil – om inte mer, slippa åka långa vägar, dessutom, eftersom du alltid beställer så tillkommer det stora paket, posten får åka lite extra och för att inte tala om… Räkna ut bensinen och skogen för alla paket du får… Det, skulle vara intressant, om inte skrämmande. (Börja inte tjafsa om mina kläder nu! Jag ska ju sy eget av ekologisk bomull nu, dhu.) Jag tror det skulle bli svårt att inte sitta och bläddra i konvoluten, du är ju som i trans under den delen, och det vore nog inte samma sak även om man kunde ladda ner det som till exempel pdf. Men smart tänkt, märks att du umgås med mig, hehe.

  4. 24 januari, 2008 13:13

    Mia – Jo, konvoluten är ju det som jag ser som det stora problemet. Men jag skulle nog kunna leva med det om jag i bakhuvudet tänker på att 1: Det var billigare för mig att köpa skivan 2: Jag räddar naturen. och så vore det kul att bli av med några av skivorna man har. Såklart så väljer jag ju att spara dom viktigaste som minnen isf.

Trackbacks

  1. the rich will go on « the ‘t’ in wicked

Kommentera

