Skip to content

the ultimate guy-song

27 januari, 2008

Alla vet ju att det bara finns en obestridlig segrare i kategorin, ”the ultimate chick-song”. Jag kan inte tänka mig en enda person som inte berörs av denna gamla goding av den vackra Bonnie Tyler, även killar kan få sig en hjärtklappnig av denna vackert komponerade sång. Total Eclipse of the Heart är låten som vinner denna kategori.

Nu till frågan: vilken låt är ”the ultimate guy-song”? Vad ska den innehålla? Om tjejernas sång ska vara en song om olycka och kärlek, ska killarnas då handla om lycka och hat? Ska den vara okänslig? Jag vet inte själv, men jag tror att jag har ett par kandidater till att vara ”the ultimate guy-song”

Först ut kommer den låt som alla, utan några undantag, har nynnat till. Afroman gör en underbar låt om livets viktigaste saker, ta livet som det kommer. Lev det livet du vill leva… eller, hm, första kandidaten är låten Because I Got High.

Eller, kanske är det så att vi ska ha en som har kraft bakom sig. Jamen, det har ju nästa utmanare till killarnas låt. Vem som helst kan säga vad dom vill, men Mötley Crue har gjort en låt som helt klart platsar in i denna kategori. Girls, Girls, Girls är utmanare nummer två!

Nu är det väl kanske så att det inte finns en ultimat låt för oss killar, men en tredje kandidat har jag skrapat fram ur gamla musikminnen. Det kanske är så att vi killar ska ha en hård låt. Det kanske ska vara en låt om att inte bry sig. men denna tredje kandidat är inget av dessa två. Denna tredje låt är en klassiker som får killar att headbanga, en låt som får killar att känna sig som killarna i den klassiska bilscenen i Wayne’s World. Queen klassikern Bohemian Rhapsody är min tredje kandidat.

mata ne
/aku

3 kommentarer leave one →
  1. dinokat permalink
    28 januari, 2008 14:32

    Jag trodde jag skulle kunna få in en röst på the ultimate guy-song, men efter att ha sett förslagen som presenterats kan jag inte komma till någon annan slutsats än att… Män är ju helt omöjliga att förstå sig på !??!??!

    Dessutom tror jag att du har missförstått någonting…
    Följande kommer antagligen från ett bittert hörn av min själ:
    ”Total eclipse of the heart” är ett utmärkt exempel på den Desperation för Bekräftelse som bor i människan.
    Desperationen underkastar hennes självförtroende; den får henne att glömma bort sin inre styrka (om hon hade ett till att börja med).
    Alltför ofta lever människan efter halva sin identitet, då den andra hälften fylls upp av, så sant, hennes andra hälft.
    Alltför ofta håller sig människan i par, då människan driven av Desperationen söker efter lindring; söker att fylla upp tomheten som fördunklar hennes sinne när hon är ensam.
    För visst gör det ont att vara halv. För självklart är det svårt, känns som en omöjlighet, att växa; att stå emot Desperationen och bygga upp sitt självförtroende, sin självkänsla och lära sig tycka om sig själv som man är, Utan att behöva få det bekräftat.
    Det onda som känns i bröstet när Tyler tonklart rasslar fram de vackra orden och låten når till sin höjdpunkt kommer inte från att människan blir påmind om förlorad eller olycklig kärlek.
    Det onda som känns är människans HOPP som DÖR!
    HOPPET om att hon någonsin kommer att bli hel.

    Så jag protesterar mot titeln ”The ultimate chick-song”.
    Män är lika dumma, men är lite mer macho för att erkänna det.

  2. 28 januari, 2008 18:52

    Det är inget bra att vara så allmängiltig, ”Alla vet ju…” du har rätt att ha en åsikt men att grunda den på ”hjärtklappning” ”beröring”, ”vackert komponerad” förstår jag inte. Vi tjejer är lite roligare än hjärtklappning och beröring, på många sätt och vis. Finns det något vackrare än att höra en tjej bara ASGARVA åt en rolig låt, en rolig scen, en rolig vadsomhelst? Fast för den skull menar jag inte att vi ska ha ”Girls just wanna have fun / lunch”.

    Och, jag blir berörd av ”Hakuna matata” mer än Total eclipse.
    Och, om vi nu ska vara sexistiska, så får jag mer hjärtklappning av Ville Valos ”kåta grymtande” i diverse låtar, inte bara de som är lugna måste väl påpekas.
    Och, bohemian rhapsody tar du faen inte ifrån tjejerna, vilka är det som hörs mest i glädjevrål då på rockpubar?
    Och dinokat är smart. Och jag är inte alls bitter, jag har bara en åsikt.

    Japp, nu skapade du lite debatt. Grattis.

  3. 28 januari, 2008 19:37

    @dino: Ja, det är klart att vi män är lika dumma och halva som kvinnan, Och som jag skriver om Tylers låt är ju att män också blir berörda, det som är tråkigt är att den står nämnd som ”the ultimate chick-song”. Kanske lite för avkortat förklarat med varför den just har blivit utvald under denna titel. Och för att vara ärlig, när är det oftast att den här låten spelas i olika hem? jo, när lyssnaren har ett brustet hjärta, då blir det den snabbaste och kortaste förklarngen att skriva.
    Att låtarna som jag valde till utmanare för ”the ultimate guy-song” är lite absurda är just på grund av ett självironiskt synsätt från min sida. Att det fins något som kallas en ”chick-song” blir jag lite trött på, för att vara helt ärlig, så varför inte skapa en debatt om det som är tvärt om?

    @Mia: Ok, kansek inte alla vet, men det är en obestridlig vinnare i just den kategorin. Vart man än kommer så hör man de flesta säga, ”the ultimate chick-song”. Och visst är låten vackert komponerad, det står jag fast vid. Andra får såklart ha sin syn på detta. Dessutom så tror jag inte att det är så mycket sexistiskt över att en låt blir vald till en ”chick-song”. Det som däremot är sexistiskt är att det inte finns en ”guy-song” isf.
    ”Bohemian Rhapsody” är endast med i listan pga solot som det så vilt headbangas med. Inget med låten att göra.
    Du har din åsikt, och jag är av åsikten -> varför finns det en chick-song, men inte en guy-song?. Och om det nu inte går att hitta en guy-song, varför finns det då en chick-song. Den här könsbarriären är något som är absurt. Så varför inte bara utnämna en låt som unisex-song?

    Debatter är något jag gillar, och starka inlägg såsom sexistiska låtval ”Girls, girls, girls” ger debattter. Idiotiska (dvs inte seriösa) låtval ger också debatter…

Kommentera

