Skip to content

Bill Gates – en nyhet för mig

31 januari, 2008

Igår råkade jag snubbla över en lite humoristisk video om Bill Gates sista dag på jobbet, vilket fick mig att undra, har jag verkligen missat denna stora nyhet? – det hade jag visst! Det visar sig, efter lite research, att jag till och med har lyckats undvika denna nyhet i TVÅ år! Det är nog att jag känner mig skamsen över detta, mest över att det är en sån viktig person inom datorvärlden. Jo, ni läste rätt, Jag tycker att han är en viktig person. Visst, Microsofts operativsystem(OS) kanske inte har varit det vassaste som funnits, men det är ändå så att Windows är ett OS som inte kräver att användaren måste veta något om datorer. Ja, det är till och med så att det är det första av det slaget, men med användarvänliga OS kommer det automatiskt nackdelar, som jag inte ska rabbla upp här. Bill gates är, var och kommer att vara en av datorrevolutionärerna, säga vad man vill, men fakta är fakta.
Nu är ju jag iofs en förespråkare av Linux (dels för att det är ett säkert, snabbt och kraftigt fleranvändarsystem, dels för att pingvinen Tux är cool), och för min del så känns det som att jag förlorar en demon att skylla på, skratta åt och allmänt förlöjliggöra. Men det stoppar mig inte att känna respekt för Bill.

Det verkar som att för två år sen så bestämde Bill Gates sig att sluta som mjukvaruchef och ansiktet utåt, utan att för den delen sluta som VD för företaget. Det här kan med stor sannolikhet förbättra Microsofts produkter, så det var nog ett smart val av honom att ta det här karriärvalet.
Så, istället för att åka runt världen för att leka reklamskylt så kommer Bill lägga ner sin tid på Bill & Melinda Gates foundation, i hopp om att göra världen till en bättre plats. Hjälpa dem fattiga, förbättra klimatet och utbilda världen. I Juni så kommer det kunna läsas i alla tidningar. Det som för två år sen var nyheter.

Jag kommer att sakna den snart 53-åriga gäddan. Tack till Bill Gates för alla skratt, misslyckanden och innovativa ideer. Men jag tror inte att jag kommer att överge Linux ännu, lightweight open sourse ftw!

mata ne
/aku

No comments yet

Kommentera

