Skip to content

fredagens filmcitat v5 08

1 februari, 2008

Det finns hur många filmcitat att välja mellan. Men det finns små bortglömda citat som kanske inte har varit världens smartaste citat. Det är dom jag älskar, helt menigslösa meningar som jag, och antagligen inte manusförfattarna, förstår sig på. Speciellt i actionfilmer där man vill få lite känslor i filmen när det egentligen inte behövs, då actionfilmer är till för att avbelasta hjärnan.
Ta till exempel det här citatet från åttiotalsklassikern Flash Gordon, en film som har konstiga citat som ”I’d much rather see you on my side, than scattered into… atoms”. Men det var inte den där som jag valt till fredagens filmcitat. Utan den som kommer här och nu.

Flash, I love you, but we only have fourteen hours to save the earth!

Just det, ‘Jag älskar dig, men vi har bara fjorton timmar på oss att rädda världen!’ En underbar replik eller hur? Den går att använda till vad som helst i livet. ‘Jag älskar dig, men jag/vi/du måste <input>’, eller varför inte ta det ett steg längre, ‘Jag kan älska dig efter jag har varit och handlat’. Underbart, som sagt.

Filmen i sig är väl inte så dålig, om man tänker på att den är gjord för 28år sen. Skådespeleriet är bättre än filmtiteln, namn som Max von Sydow och Timothy Dalton lyfter filmen från en djup avgrund.
Precis som i alla filmer från den tiden som är baserade på en serietidning så är trikåerna i klassisk åttiotals-anda. Effekterna är av en klass som kan kallas… hmm… C, men när filmen gjordes så var de nästan i klass B.

För att komma tillbaka till citatet. Ju mer man tänker på den, ju mer gillar man den. Den kan ju som sagt användas när som helst, hur som helst, i vilka format som helst.

Jag skulle gärna skriva mer, men ni har inte så lång tid på er att läsa andra bloggar.

mata ne
/aku

One Comment leave one →
  1. 4 februari, 2008 10:51

    ah.. klockrent 😀

Kommentera

