Skip to content

…I want to live, I want to give…

4 februari, 2008
11 kommentarer leave one →
  1. 4 februari, 2008 9:53

    jag har hittat hjärtat av guld, hmm, undra vem jag kan mena..!

  2. 4 februari, 2008 10:02

    @mia: -^o^-

  3. 7 februari, 2008 8:02

    Sånt här görs inte längre…

    Det är verkligen en helt osannolik katalog NY har bakom sig, och lika många gig – precis som albumen i väldigt olika framtoning. Glad jag fått se ganska många, minns speciellt turnen när han, och Niels Lofgren, körde stora delar av ”Trans” live… Om det var märkligt att höra plattan so var det INGET mot att se det live… Nu snackar vi ”Jättestora förstärkare” som ”backdrop”… =)

  4. 7 februari, 2008 14:17

    wb: Det enda jag kan säga är att han är en av de bortglömda hjältarna. Han har ju iofs lika mycket skit som guld under vingarna. Men det går ju inte att undvika när man har släppt över 30 album. Tyvärr så har jag aldrig sett honom live, och det kan nog vara dags att göra det innan han lägger gitarren på hyllan.

  5. 8 februari, 2008 17:35

    Damn?! Kan bara hålla med – hoppas verkligen du får se honom! Och – att det är en guldkonsert! Har sett flera, och han är lite av Zappa live – man har inte en AAAning om vad det bliva månde…

    Zappa kunde ju pendla mellan Does Humor Belong In Music” [bandet som gör allt fel], till att bara sitta på en stol och spela solo i tre timmar utan att varken säga hej eller tack till publiken…

    Isärklass bästa NY-giget var på Hovet, vill minnas det var 82 eller 83. Det var välbalanserat, bra mix på låtar, ett förträffligt band. Mr Young var i högform och kändes förvånassvärt hungrig och Niels Lofgren måste ha tagit energidryck – sprang som in galen joker i cirklar runt sin ”Husbonde” och levererade det mest makalösa gitarrspel som fyllde ut som sockervadd runt husbondens röst och gitarr. Plötsligt åkte solglasögonen på och dom körde halva ”Trans”… och agerade som robotar…

    Drygt två timmar senare kom man ut från Hovet och var alldeles… ”wow”… Ungefär som en sork som tittar upp ur sitt hål på våren och får solljuset i ögonen… Typ – överkörda… Min trans varade nog i en vecka… =)

    En bra NY-turne är sånt som är värt att åka till en annan kontinent för att få ta del av… Typ ”semesterevent”…

    Håller en tumme för att du ska få se ditt gig, och att dt blir ett bra!

  6. 8 februari, 2008 17:48

    Förresten det i särklass brutalaste gitarrsound jag hört. Måste ha varit sådär en 10 olika typer av stärkare. Det hade ungefär allt från transistorsurr till fyrkantsvåg… Idag skulle säkert enkom hans gitarr – outmickad och ensam – ha tangerat hälsovårdsmyndighetens gränsvärden med typ 400%…

    Ted Nugent hade framstått som Teletubbies i jämförelse…

    Det ordet jag och mina kompisar sa [ganska högt] mest den åtföljande veckan var ”va?”… 🙂

  7. 8 februari, 2008 18:04

    Om du missat den…

    Det är skitsvårt hitta nåt, det är lixsom ”pre internet”…

    Lägg märke till kompgurans sound sådär runt 4.45… 🙂

  8. 8 februari, 2008 19:08

    Darn! Du får mig tycka att jag är en idiot som inte har letat efter NY-gig i närheten. Så nu var jag tvungen att kolla, och jag ser att i slutet av månaden så ska han spela i Köpenhamn.

    Däremot så är inte synth-tiden min favorit när det gäller NY, men det är inget jag har missat. Men det blev mest en ”va fan?!?” upplevelse när skivan snurrade. Inte för att jag är främmande för synth, men ska det vara så ska det vara http://uk.youtube.com/watch?v=u8W6ID8jk4A
    Däremot så skulle det inte vara helt fel att höra det tidga sjuttiotalet och det sena åttiotalet live.

  9. 9 februari, 2008 4:58

    =)

    Ja, jag såg just Köpenhamnsgigen, men jag såg dessvärre åxå nån som skrivit ”they sold out before my browser had refreshed”….

    Det är 3+2 gig i klassiska Hammersmith åxå. Med tanke på hur det brukar vara när det är flera gig i rad [alltid varit en höjdare både som publik och musiker] kanske det kan vara nåt.

    Flyg TOR finns definitivt runt 500spänn via nån sån ”leta billigt-portal”. En dag i stan, ladda lite, ett gig, och sedan en pubrunda eller nåt… Slagga på flygplatsen i väntan på planet… Fasen – nu blir jag åxå lite sugen =]

  10. 9 februari, 2008 16:23

    Har kollat upp lite, och enligt ”säkra källor” så lär den här turnen vara ”fruktansvärt bra” dessutom. Ja, valet tycks stå mellan Köpenhamn [2ahands biljetter] alternativt Hammersmith. Flyget dit är nog billigare än tåg Stockholm-Göteborg…

  11. 11 februari, 2008 17:43

    Jo, visst skulle det vara kul att se honom, men efter lite research så verkar det bli lite för dyrt för min del. Synd att man har för många räkningar och att jag är lite trött på att äta mat liknande det jag har ätit denna månad. Så nu får det bli av att lyxa till det i den fronten istället.
    Det känns tungt, för det skulle vara kul att se honom nu.

Kommentera

