Skip to content

tisdag, den feta

5 februari, 2008

Dagen då man äter den där konstiga bullen fylld med en konstig blandning av mandel, sirap och florsocker. En bulle som består av ett innanmäte som smakar, rent ut sagt, skit – har ett lock över en stor krage gjort utav den goda fylliga vispade grädden. Denna dag som kallas Fettisdagen! Jag hatar den!

Semlan, det är den som gör att jag ogillar den här dagen. Det finns regler i hur en semla ska tillverkas, det finns regler hur en semla ska ätas, och inte är den speciellt god. Mest pga fyllningen, byt ut mandelmassan mot en god hallonsylt så blir den god, då äter jag den, finne som jag är. Det är nämligen en tradition i Finland att ha en god sylt i semlan istället för den förskräckligt smakande massan av konstiga nötter.

Traditionellt äts bullfan i en djup tallrik saltat varm mjölk (urk), förstöra mjölk på det sättet, helt otroligt. Nä, en Fastlagsbulle ska ätas så att man med locket gröper i vispgrädden och stoppar allt i munnen. Sen ska resten av härligheten glufsas i sig så att man blir kletig av den härliga hallonsylten. Alternativt så glufsar man i sig allt, utan några finurliga trix, så att man ser ut som en treåring som hittat mammas läppstiftsgömma.
Och om man nu äter semlan som den traditionellt äts i Finland, med hallonsylt, så slipper ju alla nötallergiker känna sig utanför, så som jag känner mig varje år denna dag, inte för att jag är en allergiker, men jag rör inte en semla som innehåller fel fyllning.
Varför, VARFÖR, finns det knappt någon arbetsplats som beställer in semlor, så som dom ska vara?

Så, nu har jag avreagerat mig lite. Jag hatar inte er som äter semlor med mandelmassa, jag hatar att jag aldrig får en gratis semla på arbetsplatsen pga mandelmassan. Jag har ju inte ens ett val att avstå semlan om jag inte skulle vilja ha en, jag blir tvingad till att inte äta en semla.

mata ne
/aku

One Comment leave one →
  1. Marie permalink
    6 maj, 2008 2:59

    Sista stycket, underbart! (Jag är precis som du.)

Kommentera

