Skip to content

fredagens filmcitat v6 08

8 februari, 2008

Här är jag igen och ska försöka få fram ett värdigt citat från en värdig film. Jag börjar med att be om ursäkt  till alla fans som antagligen kommer att hata mig. Det gör inget, för jag tycker att dessa filmer var och är filmhistoriens största innovativa ideer, de filmerna som hade tekniken före oss och det bästa ur sci-fi efter, vågar jag nämna det, Star Wars. Tja, inte bara filmerna utan de tidiga serierna också.

On to the subject. Jag pratar naturligtvis om Star Trek. Denna serie av både serier och filmer är en anledning till att vi fick mobiltelefoner, datorer och automatiska skjutdörrar… eller, hm, inte kanske bara pga Star Trek, men det är i alla fall i dessa filmer/serier som många av dagens tekniska lösnignar finns med i, innan de blev tekniska lösningar. If you get me.
Star Trek har en massa citat, såklart, som är värdiga en plats här på min sida. Ta t.ex ”Revenge is a dish best served cold.” eller ”No, I’m from Iowa. I only work in outer space.”(som om det vore världens naturligaste grej). Men det finns ett speciellt citat som jag gillar, och det är den här.

”Who’s been holding up the damn elevator?”

I en framtid där teleportering används dagligen, så har de mage att klaga på att en hiss inte kommer fram fort nog. Jag säger då att mänskligheten inte har kommit ett steg frammåt, för visst har vi flesta stått och väntat på en hiss. Och om vi nu kommer få göra det om, sisådär, tretusen år framåt, så kommer, jag garanterar, ett krig utbryta. Om inte ett världskrig, så ett innbördeskrig i något tekniskt avancerat land. Och det kommer att vara dem som vill upp som kommer att kriga med dem som vill ner. Så enkelt är det.

Inte undra på att de hade så många problem ute i rymden.

mata ne
/aku

No comments yet

Kommentera

