Skip to content

tystnaden före spraket

11 februari, 2008

Nu har jag varit lite overksam här på bloggen, jag har haft dåligt med ideer och jag har haft lite problem med min lilla vinylsvarv, eller skivspelare om ni nu så vill. Jag tar det från början.

i fredags så möblerade jag om, vi köpte en mindre tv-bänk så att vi fick upp vår lilla LCD-skärm på väggen. Detta innebar att vi var tvugna att köpa en ny tv-bänk, som nu är anpassad till att vara en förvaring åt digitalboxen, PS2an, förtärkren, CD-spelaren, DVD-spelaren och vinylsvarven. Och i fredags så märkte jag ett fel med just den sistnämnda, jag saknade signal från vänsterkanalen. Efter lite problemsökning så kom jag fram att det var signalkabeln från skivspelaren till RIAA-steget som var lite knasig. Orginal som den var från slutet på sjuttiotalet. Så jag bestämde mig för att ge mig på det lilla DIY-projektet att laga den. Men det fick vänta till på lördagen, innan festen skulle ta fart här hemma, och innan hunden skulle iväg till hundvakten.

Lördagen kom, jag vaknade, kopplade ur skivspelaren, hämtade lite kabel som egentligen ska vara till IDE-medior, letade fram lödtenn, lödkolv, tennsug, skruvmejsel med tillhörande bits, kniv, borrmaskin med tillhörande borr och RCA-honor så att lagningen kunde börjas. När det sen var dags så öppnade jag spelaren och kollade hur det såg ut inuti, kapade flatkabeln och skalade ändarna. Lödde bort de gamla signalkablarna, som gick så bra så. Efter det så var det dags att löda dit de nykapade kablarna och borra hål till de nya RCA-pluggarna där de nya kablarna skulle fästas så att signalkabeln skulle vara enkel att byta om jag skulle få för mig det. Inga problem hittils, allt gick bra och tog kortare tid än jag hade väntat mig.
När det sedan var dags att prova min nya lösning så uppenbarade sig det som jag verkligen inte ville skulle hända. Jo, jag fick signal från båda kanalerna nu och allt fungerade perfekt, förrutom det där jävla spraket som överröstar musiken. Från båda kanalerna. Det låter som om det skulle vara ett antal pysslingar som fiser ikapp hela tiden. Och jag har ingen aning om vad som kan vara fel.

Så detta har hållt mig från bloggen ett par dagar för att jag inte har haft lust att hitta på saker att skriva. Eller, både det här och den planerade festen. Men det där spraket som kommer så fort jag kopplar över till skivspelaren får mig att bli tokig, och det är nog snart dags att skicka iväg mig till rättspsyk i Vadstena. Vad kan vara felet? Vad kan jag göra för att slippa det? Vad kan jag göra för att få det att låta bra?
Finns det någon som vet?

mata ne
/aku

One Comment leave one →
  1. 11 februari, 2008 22:08

    Be om hjälp från ngn som kan hjälpa glo lite, du SKA HA EN FUNGERANDE LP, du avlider ju annars och det tycker vi INTE OM!!!

Kommentera

