Skip to content

detta om v:loggning

12 februari, 2008

Med ett leende kan jag nu konstatera att det verkar bli populärt med videologgar – deep, drf och mymlan för att nämna de tre jag följer så ofta jag bara kan. Det är så att man själv blir intresserad av att prova detta själv, bara pga att när jag i tanken kommer på något som jag vill dela med mig av, så har jag ju min mobil i närheten, och i den är det ju mycket enklare att prata i, än att skriva i. Så, för att få dela med mig av mina tankar och min syn på något som jag ser som helt idiotiskt, på ett så naturligt sett som möjligt, så känns det ju värt att börja med det. Men, alltid finns det ett men, jag ser ett stort problem när det gäller just mig och v:loggar. Jag hatar min röst.

Jag hatar min röst så otroligt mycket, så att jag vrider mig av skratt, jag skäms så mycket att jag måste lämna rummet när jag hör den och jag blir så generad av den så att jag blir så röd att de kokta kräftorna på kräftskivan pekar på mig och skrattar. Jag hatar min röst, och om inte det vore nog, så hatar jag tanken på att prata för mig själv, även fast det nu vore in i en mobilkamera eller webbkamera. Det där att prata med mig själv är något som jag har tränat bort, som en manisk såp-opera-tänkare har jag pratat högt med mig själv, nästan till den grad att jag känt mig lite schizo. Och så är jag lite paranoid, på ett hällsosamt sätt, jag inbillar mig bli förföljd när jag tar upp telefonen för att försöka prata, och vill helst inte bli förlöjligad över att prata med mig själv så telefonen har åkt ner till fickan varje gång.

Visst känns det bra att få ut lite tankar, men så fort som jag tar upp telefonen och börjar spela in, så försvinner tankarna, orden som bildas blir till en stor gröt av mymmel och osäkerhet. Min röst hörs knappt, och jag kan verkligen inte titta in i kameran. Fan, jag som trodde att jag var en rätt så modig männsika, men inte fan klarar jag av att göra en liten v:logg.

Nåja, det är väl bara att ta tjuren vid hornen och leka jonglör.

mata ne
/aku

6 kommentarer leave one →
  1. 12 februari, 2008 20:12

    Tro inte att du är ensam om den där självbilden. Inse hur mycket mod jag tvingades uppbåda för att våga prata ”med mig själv” med min hemska stämma. Kom igen nu!

  2. 12 februari, 2008 21:24

    Grejen är väl den att jag har lärt mig att inte tänka högt, och när jag nu ska försöka göra en liten video med mig pratandes så känns det helt onaturligt, iom att det är just ”tänka högt” som jag gör. Men det kommer nog att släppa, efter ett par försök idag så kanske det fungerar i morgon. Men det kommer en v:logg, någon gång i framtiden.

  3. 12 februari, 2008 23:51

    Kom igen! Du klarar det hur bra som helst! =]

    Alla som inte är vana att mecka runt med inspelningar i olika former hatar väl [eller blir väldigt förvånade] av hur dom själva låter [eller ser ut]? En del som sjungit yrkesmässigt i årtionden och gett ut massor med plattor tom vänjer sig aldrig vid hur det låter när dom pratar på en inspelning…

    go for it!

  4. 13 februari, 2008 7:33

    WB – Du har antagligen rätt i det där. Jag måste stå på mig och våga lite mer antar jag. Nu måste jag bara se till att det finns tillräckligt med sprut kvar i mobilen om jag kommer på en bra tanke.

  5. 13 februari, 2008 17:13

    Ryanair; Arlanda-Hammersmith 198sKr TOR ink flygskatt. Biljetter finns 15/3 – 70£!

    Aint that bad… =]

  6. 13 februari, 2008 21:22

    WB – du får tänka på att 70£ är ungefär 900sKr, så det blir lite tajt i alla fall. Får ta det när/om han kommer nästa gång.

Kommentera

