Skip to content

veckans album: Imogen Heap – Speak for yourself

28 februari, 2008

När jag hamnar i en diskussion om ren musik, så har jag svårt att inte nämna Imogen Heap. När jag diskuterar det som går mot min stil av musik så ligger Imogen Heap nära läpparna. När jag ska välja ut det simplaste och det ärligaste ur skivhyllan så är det svårt att inte välja Imogen Heap. Så denna vecka väljer jag att ha hennes uppföljare till anagrammet ‘i Megaphone‘ som veckans album, ‘Speak for yourself‘.

Imogen Heap är en singer/songwriter som, istället för akustiska instrument, förlitar sig på sin synth och samplingar. Detta är nästan så långt från mig som man kan komma. Albumet är skirven, producerad och utgiven av henne själv, utan något skivbolag i hälarna. Men det gäller endast ‘Megaphonic Records‘ pressarna. Ett år efter utgivningen blev skivan licencerad till ‘White Rabbit / Sony BMG‘ för att säljas i Europa. Så, en tuff tjej som vågar, plus riktigt bra musik som berör själen. En helt underbar skiva med andra ord.

Här kommer ett litet smakprov:

Just for now
(Just for now…)

/: It’s that time of year
Leave all our hopelessnesses aside
If just for a little while
Tears stop right here
I know we’ve all had a bumpy ride
I’m secretly on your side
:/

How did you know
It’s what I always wanted
You can never have too many of these
Will you quit kicking me under the table
I’m trying, will somebody make her shut up about it
Can we settle down please

/::/

Bite your tongue
Deep breaths
Count to ten
Nod your head
I think something is burning
Now you’ve ruined the whole thing
Muffle the smoke alarm
Whoever put on this music
Had better quick, sharp, remove it
Pour me another
Oh, don’t wag your finger at me

/::/

(Will you get me out of her, get me out of here, get me out of here…
Just for now…)

De andra tipsen hittar ni >här<

mata ne
/aku

No comments yet

Kommentera

