Skip to content

från att jobba med lärling till skiftändring

3 mars, 2008

Bloggeriet står still, hjärnan säger ingenting och dagarna känns längre än vad de brukar.

Så kan det vara när man en måndag, efter tre till fyra timmar har suttit på jobbet och tränar (läs: tittar på) när en lärling inför skiftombytet försöker lära sig hur saker och ting går till vid denna CNC-maskin. För er som inte vet så jobbar jag för tillfället tolvtimmars tvåskift, dvs tolv timmar och tolv minuter tre pass i veckan.

  1. mån 6:00-18:12 tis 6:00-18:12 ons 18:00-tor 6:12
  2. ons 6:00-18:12 tor 6:00-18:12 fre 6:00-18:12

Detta kommer att ändras inom en snar framtid, jag vet inte när men en dag de närmsta månaderna som kommer, till ett tolvtimmars treskift. Yes, ni ser rätt, ett treskift innebär för min del att de där sex lediga dagarna mellan vecka 1 och vecka 2 försvinner. Det positiva med ett treskift är att jag kommer att få jobba fler nätter, vilket innebär fler obekväma arbetstider som i sin tur resulterar att jag får en liten summa extra pengar den 25e varje månad.

Men nog om det där, det jag gör nu här på jobbet kan väl liknas med vad fisken gjorde igår när jag J och M åkte iväg till mitt-ute-i-ingenstans, eller, dit-lagens-arm-inte-når, och fiskade. Jag sover nästan. Hjärnfrekvensen ligger på en svängning per minut, 1/60Hz, och det resulterar i att jag inte kommer på vad jag kan skriva om.
Så, varför bryr jag mig om att skriva något, när det ändå är för mina innre demoners skull som jag skriver? Svaret är enkelt, för att försöka få tröttheten att säga ”hejdå”, att få den där djävla tröttheten att plocka fram sin tågbiljett och ta morgontåget till arlanda så att hen kan ta det där flyget till andra sidan klotet så att andra än jag kan få sin nattliga dos sömn. Jag är så seg i hjärnan att till och med mina liknelser börjar må dåligt av det här. Vill ni ha ett exempel? Då får ni det.

Jag är så trött i huvudet så det känns som om någon har hällt i sirap genom öronen på mig!

Visst låter det kasst?

mata ne
/aku

6 kommentarer leave one →
  1. 3 mars, 2008 10:50

    Om du ändå ger tröttheten en metaforisk kropp, själ och hobby ska du väl ändå kännas vid dess kön? ”Hen” ger mig en bild av ett stackars fjäderfä i en bur. ”Han” eller ”hon” heter det, eller så blandar du in finskan och skriver ”hän” för att vara extra rebellisk och udda.
    Jag förstår att ”den” är svårare att skriva i detta fall eftersom man måste vara humanoid för att få åka oeskorterad på tåget…
    ”Sirap” låter finare och är roligare att säga än ”cellardoor”.

  2. 3 mars, 2008 10:53

    Men tröttheten har ju inget kön, den drabbar, såvitt jag vet, båda könen. Däremot har du en poäng i att jag kan skriva ‘hän’ istället, varför tänkte inte jag på det. Javisst ja, jag är ju trött.

    ‘Cellar door’ är ordkombinationen som är vackrast i det engelska språket, ‘Sirap’ är bara ett fult ord.

  3. 3 mars, 2008 11:15

    Tänk vad man finner när man googlar. Har visst kommit förslag om att använda just ”hen” som ett könsneutralt pronomen…
    Läser man ”sirap” baklänges får man ”Paris”. Paris kallas världens mest romantiska stad. Romantik föds ut eller leder till kärlek. Kärlek är vackert. Min slutsats: ”Sirap” är visst fint!

  4. 3 mars, 2008 11:29

    Varför tror du att jag använde ‘hen’? även fast din idé att använda ‘hän’ är bättre.
    umm… tänkte inte på det om siraP.

  5. 3 mars, 2008 13:37

    Säg till om det är ngt jag kan göra mot tröttheten.

  6. 3 mars, 2008 15:43

    Mia – Ptja… vi får se hur jag mår när jag kommer hem.

Kommentera

