Skip to content

neglecting people

12 mars, 2008

Well, vad kan man skriva. En tystnad har på något vis virrat sig till ‘t’ in wicked. Men efter tystnad så kommer ju som sagt kriget. Denna gång ett krig som inte på något vis ska ses som ett hat mot några eller något företag eller privatperson(er). En stunds avreaktion p.g.a en ny mobil och tråkiga samtal kommer då här. En stunds tömmning av lite tankar från mina innre demoner, Jens och Gunnar, följer som vattnet tvingas följa stuprännan. Men det är ju så att jag hellre pissar i stuprännan än stupar i pissrännan, men vem gör inte det?

I förrgår, för att vara ärlig så var det för en vecka sedan, så köpte jag mig en ny mobil. Sammtidigt så förlängde jag mitt abonemang med televerket som jag hittils har varit nöjd med för att deras priser är så förbannat bra, och för att kundsupporten har varit extremt lysande. Visst har jag fått reklam sms/mms och sådant, men det kan jag leva med få en gång i månaden en torsdagmorgon. För att klargöra, jag fixade allt via Guds bästa uppfinning, Internet och allt vad som innebär att internet ska fungera och kunna användas. Jag hämtade ut paketet från postutlämningsstället i förrgår. Jag blev såklart väldigt glad, så som en pojke kan bli när nya leksaker hamnar innanför lägenhetets lyckta dörrar. Det var en mobil som jag på många sätt och vis hade kunnat vlogga med bättre än med min nuvarande, dvs så har den en mycket bättre kamera än vad den lilla nallen jag har nu har. Så kom det som jag fruktade dagen efter, igår alltså, jag tappade skiten på en matta när jag i min iver skulle svara i telefonen för första gången (japp, jag har knappt några vänner). Så, mobilen upp ur fickan, slant mellan fingrarna och hamnade på mattan i hallen. Lugn som jag är när jag tappar saker (mobiler) så plockade jag upp den och skulle svara, då ser jag det, det absolut hemskaste som kan hända. Displayen är sönder, ja, så sönder att man nu endast ser höger sida av skärmen, resterande är svart. Den en perfekt spricka genom halva displayen att jag misstänker att farbror glaskirurg har varit där och opererat lite och i sin iver till att få gå hem från jobbet i tid helt glömt bort att sy ihop sin patient.
Så vad göra? Det där telebolaget som jag hyllat innan tycker att det inte finns något att göra, även fast det står två års garanti på skiten, uppackningsgarantin ligger på sju kalenderdagar. Telefontillverkarens svar på tal är: ”Nej, det finns inte mycket vi kan göra för att ersätta dig, det får du fixa ihop med ditt telecombolag. Men vi kan hjälpa dig att hitta en auktoriserad mobilverkstad.” Den närmsta ligger i Norrköping, för långt vill säga, och det stället kan man inte skicka till, utan man måste ta sig dit, lämna nallen och sen hämta den. Försäkrnigsbolaget tycker att jag gör rätt i att ringa dom, även fast min drulle-självrisk ligger på lite över lusentappen, men då måste jag veta vad den uppskattade telefokirurgikostnaden ligger på.

Mina planer på detta då? Jo, först ska jag spy lite, sen ska jag göra nummer två, till sist ska jag headbanga till eisbrecher här på jobbet, samtidigt som jag ska försöka läsa lite ur Terry Pratchetts ‘Mort’ på engelska. Efter det så ska jag försöka få kontakt med telebolaget, om det skiter sig totalt så får jag försöka ta kontakt med en Expert-butik här i Motala och se om det stället kan skicka iväg små kompisar på reparation och ta reda på vad priset på operationen går på. Förhoppningsvis så behöver jag inte betala så mycket som självrisken går på, men det verkar som om jag kommer att få tillbaka en liten slant av försäkringsbolaget.

Vilken tur att det inte handlar om ett tandläkarbesök, eller ett brutet ben.

mata ne
/aku

6 kommentarer leave one →
  1. 13 mars, 2008 18:54

    Nejmen, vad klantigt av dig. Så, Synd om dig. Det där med regler känner ju jag till, som har jobbat på andra sidan. Vi får hoppas att telefon-j’veln blir bra sen…

  2. 14 mars, 2008 13:19

    jodå dino, den blir nog bra. Igår skickades den på reparation, nu väntar jag bara på en uppskattad reparationskostnad så ska jag ta kontakt med försäkringsbolaget igen.

  3. 15 mars, 2008 11:35

    Skandal…

    Det var detta med garanti och ”yttre på verkan” ja…

    Vis av skadan sedan frun skaffade en ny mobil som hon knäckte… då det återstod 1 år bindingstid… [!] så tog jag en sån ”specialförsäkring” när jag köpte min LG Viewty… Ville ju inte riskera att sitta med betalningar på en 8000kronors mobil – UTAN mobil… ”som det blev för frun”…

    Den kostar 50 spänn i månaden, men täcker ”allt”, och med väldigt låg självrisk.

  4. 17 mars, 2008 7:13

    WB – visst är det skandal. Men det är sådant man får ta. Nu har jag iofs tatt reda på lite mer om telefonen och det verkar som att jag haft otrolig otur, för det finns ett par som mishandlat sina telefoner otroligt mycket och endast fått ett par skråmor.

  5. Marie permalink
    17 maj, 2008 12:23

    Sorglig historia men otroligt skickligt skildrad… Sitter här och skrattar för mig själv! Dina ord och formuleringar kan verkligen få en språknörd att smälta.

Trackbacks

  1. cell, mobile eller bara ren trams? « the ‘t’ in wicked

Kommentera

