Skip to content

ett problem med mode

28 mars, 2008

Goth, eller som det på felaktigt sätt kallas Emo, av en stor del av ‘mainstream’ befolkningen, verkar vara en hatat stil. Visst har jag själv kört ett antal skämt om Goth och Emo. Men det gör jag även med Synth, Gothic, Metal, Punk och Mainstream, så varför ska jag då utelämna dessa två, lite mer udda, stilarna? Som jag skrev så är väl Emo och Goth de två stilarna som hatas mest av den modebefläckade kulturen. Vart vill jag komma med det här nu då? Jo, för första gången så är jag allvarligt bekymrad över hur illa den del av befolkningen som följer strömmen. Den del av befolkningen som hatar allt som är annorlunda. Den del av befolkningen som går och misshandlar individer som ser annorlunda ut.

Se inte min rubrik som ett hat mot mode, se det mer som en bra rubrik över hur vissa stilar ser ner på andra stilar av modet. Och hur annorlunda alla stilar av modet är mot varandra. Det är det som är problemet med mode, inte att ett gäng fulla 15+ åringar går och misshandlar ett par som ser annorlunda ut. Det skyller jag på dåliga föräldrar! Jo, jag är en av dem som tycker att föräldrarna ska bli lite hårdare, föräldrar ska visa sig vara bra förebilder, föräldrar ska kunna styra över sina barn. Hade barnen haft bra föräldrar så hade det garanterat slutat på ett annat sätt. Antagligen hade det inte börjat över huvud taget. Föräldrar ska se till att barnen förstår att en människa är en människa, att en individ är värd lika mycket en annan. Spelar ingen roll om det är en Synthare, Pukare, Gothare eller en i rosa kläder. Svart, vit, gul, röd eller grön, Alla har rätt till ett tryggt samhälle. Alla skolor bör bli hårdare mot mobbing, alla ska visa en högre tolerans för i helvete! Det måste ske en förändring. Jag röstar för en kulturell revolution, där alla stilar uppmärksammas, där alla stilar är lika, där alla stilar är trygga!

Nu vet jag ju inte hur snevriden artikeln är, om den är det vill säga. Men allt bottnar i alla fall till att jag skyller på föräldrarna till misshandlande ungdomar. Dåliga föräldrar borde för fan förbjudas. Dåliga föräldrar…

Jag hyllar gothen idag.

mata ne
/aku

One Comment leave one →
  1. Marie permalink
    16 maj, 2008 22:05

    Mycket bra text, även om jag inte tror att det är så enkelt som du framställer det… Hur bra föräldrar än uppfostrar sina barn så påverkas ju barnen också av andra miljöer än hemmiljön. Mina föräldrar hade adopterat bort mig, om de visste hur jag kunde vara i skolan när jag gick på mellanstadiet.

    Ditt budskap är bra och texten väcker tankar. Ger motivation till reflektion.

Kommentera

