Skip to content

fullt fungerande beredskapsjour

15 april, 2008

Jour, det är något man kan lita på. Ring ett nummer och vi hjälper till, vi skickar iväg någon som fixar till ditt problem. Det är så teorin bakom det hela är. Men i praktiken så funkar det inte alltid med jour. Visst, oftast 98 gånger av hundra så funkar det klockrent. För ett par år sedan så funkade helgsjouren bra när vi ringde veterinären. Inga klagomål på jour i sig här alltså.

Nu ska vi prata om vår, detta företag som jag jobbar för, beredskapsjour. Min manskin är havererad. Mer än så behöveer ni inte veta, förrutom att jag inte kan reparera den. Ja, då ringer man till vår beredskapsjour. Vad trror ni att jag får för svar när jag berättat om mitt bekymmer?
‘Reparatörerna finns inte med i jouren!’ / ‘eff-eff-ess!’ Hur i helvete ska det vara då? Vi ska ringa jouren när vi har problem, när någonting stör oss i produktionen, och det här är en verkstad, en industri, fylld med datorstyrda maskiner. Vad kan det då vara som gör att vi inte kan arbeta? FÖR I HELVETE!

Nåja, de gör inget. Det som kallas timing är… | …min arbetsledare har semester. AARGH! Hade jag ringt honom så hade hn skickat hem mig med fullt betalt. Det har inte vår beredskapsjour rättigheter till, så nu väntar jag på att vikariechefen ska komma med en lösning på mitt problem, desvärre så är han på föräldramöte, så det skulle ta ett par timmar innan han kom loss, så att han kan skicka hem mig med fullt betalt (förhoppningsvis).
Murphy was an optimist‘ snurrar runt i mitt huvud hela tiden. För vår vikariechef är galen. Timing, eller hur?

Sista bussen som kan ta mig från jobbet går 21:10, vad händer om jag inte får ett svar innan det?
Kommer företaget att betala taxi? (Troligt [smaka ironin i det ordet!])
Kan morsan hämta mig härifrån, eller ska hon sova så att hon orkar med städningen efter att snorungarna skitat ner skolan? (antagligen det senare)
Ska jag gå de två milen hem? (troligtvis)
Ska jag ta taxi och betala ur min egen ficka? (aldrig i helvete)

Så, to sum it up, maskinen är kass för tillfället, jag behöver en reparatör men de är inte med i jouren, min ordinarie arbetsledare är i grekland antagligen sovandes med ett par ölflaskor runt om kring sig, vikarechefen är värre än en finne mellan skinkorna och jag vet inte hur jag ska ta mig hem om jag nu får gå hem med fullt betalt.
Murphy was an optimist

Undrar när MK slutar jobbet ikväll…

Update: Varför i helvete ska vi ha en beredskapsjour för när de inte kan göra något åt våra problem?!!!?!?!

mata ne
/aku

Jag reserverar mig för felaktig grammatik, stavning och type-0es.
(lite ilsk jag vara)
Kommentera

