Skip to content

virtuell värld! riktiga pengar! riktig skatt?

18 april, 2008

Ja, då fick man sk(r)atta sig tokig. Nu vill visst skatteverket att skatt, ja det ska gälla i de virtuella världarna också, om man då tjänar riktiga pengar på detta. Simple Life vet jag inte vad det är, men jag antar att det är som en blandning av ett ‘gå-runt-och-titta-spel’ och facebook. Någon annan får ta och kommentera detta, för jag antar, om man nu läser artikeln, att man kan skapa sig ett ‘företag’ i den virtuella världen och ta betalt för de tjänster man erbjuder. Fair deal, det är något man tjänar pengar på, visst ska det betalas skatt om det är så att ett riktigt företag ska betala skatt på inkomsterna av precis samma tjänst. Så, om det nu kan skapas ett företag virtuellt och man nu ska betala riktig skatt på de riktiga pengarna man tjänar, är det då ett virtuellt företag? Är vi ett steg närmare ett riktigt IT samhälle? Är vi på väg mot en tid där datorerna kommer att vara en större del i vårt samhälle än det någonsin har varit. Skatteverket verkar tro det, så då bör det väl vara så… eller?

Nåja, Simple Life åt sidan, för nu blir det World of Warcraft. Jag, här kommer erkännandet, har spelat WoW. Jag har spelat det och jag har tyckt om det. Jag har tyckt om det och jag har älskat det. Jag har älskat det och jag har slutat. Men var kommer WoW in i bilden med att betala skatt. Jag har inte hört talas om att man kan växla in valutan som man har i WoW så att man kan få riktiga pengar. Visst kan man sälja pengar, men det är inte lagligt i spelet. Köper eller säljer man pengar så kan man riskera att bli avstängd ur världen, så ett sätt att växla WoW-valuta mot riktiga pengar bör ju då bli en olaglig handling, vilket i sin tur bör resultera i att man blir hämtad av polisen och åker raka vägen in i kurret för… ja för vadå egentligen? Här måste vi få en ny lag! Men hur ska den se ut?

Du är härmed anklagad till att växla olaglig virtuell valuta mot statliga stålar! Det blir samma straff som att växla statliga mynt mot Finska Mark!‘ (Nu finns ju inte Mark kvar i Finland, därav exemplet)

Nåja, det finns ju andra sätt än de sätt som går mot reglerna att tjäna pengar på WoW. Man kan till exempel vara med i olika turneringar, (undrar om dessa har startat eller om det ligger i framtiden), men då är det inte valuta som växlas, utan prispengar. Ni vet, samma sak som de där personerna som sitter framför TVn en lördagskväll och spelar bingolotto, eller väljer rätt västa i postkodlotteriet. Men i och med att prispengarna kommer från ‘det-heliga-landet-väster-ut’ så ska det ju inte betalas något på det här… Jag blir bara förvirrad.

Jag undrar om skatteverket vet vad de tänker. Jag tänker i alla fall: ‘Fan va kul, äntligen blir de virtuella världarna mindre virtuella!’

mata ne
/aku

No comments yet

Kommentera

