Skip to content

passopp, en fisk!

23 april, 2008
tags: , ,

Jodå, i år ska det bli en sån jävel! Vare sig den vill eller inte så ska jag dra upp en liten borre att slänga på grillen. Vare sig den vill eller inte så ska den hugga tag i den där blänkande snurrande och vibrerande lilla saken som plaskar runt i vattnet, så att jag, mot alla fiskars bästa vetande, kan äta en av deras bröder. Vare sig den vill eller inte så kommer den bli en god middag!
Jodå, en fisk ska jag lyckas fånga i år (‘också‘ borde tilläggas).

Jag har nu, efter två arbetspass hemma med fullt betalt (jo, maskinen är fortfarande havererad), stått och fiskat här utanför där jag bor. Ni vet, Motala ström. Men inte fan har jag sett tillstymmelse till fisk, men fan ta mig om det där nya spöet som jag köpte för ett tag sen ska svika mig, eller de där nya dragen som, till skillnad från de gamla, faktiskt gör pirruetter i vattnet, så att fiskarna känner vibrationerna från oätlig mat som de ändå, på något vis, vare sig de vill eller inte, nafsar på.
Jodå, lite borre ska det grillas i sommar!

Javisst ska det fångas fisk. Men jag undrar om det inte vore billigare att åka iväg till MAXI och handla sig en firre istället. Det blir ju så dyrt med cigarretter! Om nu inte leveranserna från det där konstiga stället blir lite bättre. Men va fan, jag slipper ju betala multum med pengar till staten när jag ska stå där ute på bryggan och röker mig ett par paket, under tiden jag fångar olaglig fisk (jag åker ju inte till MAXI). Men frågan återstår, får jag inte en fisk snart, då förloar jag pengar på det här. Får jag ingen fisk i år, då åker jag raka vägen till det där billiga sället och lämnar tillbaka mitt nya fiskespö och de nya dragen och kräver pengarna tillbaka, plus en och annan fisk.
Då har jag bannat fiskjävlarna som inte vill göra mig lite lyckligare, jag har bannat statens tobakskatt, jag har bannat leveranstider och jag har bannat mitt spö och mina drag. Jag känner mig nöjd.

Undrar om det blir någon firre i år, nu blir jag nervös…

mata ne
/aku

7 kommentarer leave one →
  1. 24 april, 2008 10:01

    Min bror han är knasig,
    vill äta fisk som är frasig
    På bryggan han slappar,
    hoppas att Nemo snart nappar
    Tänker på cigg och på världsliga ting;
    på jobb, pengar, mat och allt runt-i-kring.
    Firren kikar på bror mellan planken
    blir varse och tänker ‘nämen, se på fanken,
    nu rimmar vi illa, skicka bort den där Mort,
    här dör vi inte, han metar utan fiskekort!’
    Gräsanden hånar min bror med ett skratt
    för där kan han sitta, tills morgon blir natt.
    Han fångar ingen fisk, min bror,
    i fiskelådan snart örter gror
    men borre i sin grill han har ändå, det ska du se.
    Jo, det var ju den där ‘plan B’…

  2. 24 april, 2008 10:55

    och för att det inte ska bli några missförstånd är det såklart ‘la Mort’ firren menar.
    De kunde ju även ha pratat om färjemannen, men honom har inte jag sett till.. Eller så hade han inte hunnit komma dit än, och aldrig fick erbjda sina tjänster, vilket ju är synd, för då blir det ju inget ”gena” över strömmen som vi alltid säger att vi borde kunna göra…
    NU ÄR VI FAST PÅ DEN HÄR SIDAN!!!

  3. 25 april, 2008 6:14

    Åååh fiska.. fan vad jag ser fram emot att lägga i roddbåten i sjön några kilometer bort och ta med sig lite öl och sitter och meta i solen… Auuuuw!

    Btw har du handlat på cigarettbutiken? Är de att lita på?

  4. 25 april, 2008 6:15

    och sitta*

    .. skulle det stå

  5. 25 april, 2008 10:36

    dino – det verkar som att du är knasigare än jag, det är väl du som står för den konstiga versen.

    drf – Ah, rodbåt, en liten insjö och öl. Det låter inte illa det. jag får då nöja mig med att stå på bryggan och kasta lite istället. Men det funkar det också.

    Cigarettbutiken kan man lita på, men för att vara ärlig så får man ta leveranstiderna med en klackspark. Men förr eller senare (oftast senare [verkar det som]) så kommer det du beställt.

  6. 25 april, 2008 10:40

    jo. det var min vers. Jag har aldrig påstått att jag har någon vidare talang. Det är min ursäkt.
    … nu blev jag också sugen på fisk.

  7. 26 april, 2008 13:44

    aku:
    Brygga funkar fint det med. 🙂

    Bra att veta om ciggbutiken, tackar!

Kommentera

