Skip to content

positivt missförstånd

24 april, 2008

Jag är en som inte gillar affärer. Missförstå mig rätt nu, självklart så tycker jag om att handla prylar, mat och diverse världsliga ting. Det är den där affären jag inte gillar. Alltså den fysiska byggnaden där maten och kläderna finns i, där lappar eller klistermärken med prislappar och/eller streckodslappar regerar. Där personalen är griniga som få, i och med att den där karriären de drömde om slogs omkull på grund av bristande erfarenhet. De där i personalen som oftast, inte alltid, inte är hjälpsamma när en svartklädd odåga till man/kille kommer med en ovanlig fråga om vart egentligen de där quornbitarna tagit vägen, eller det där finska brödet som så fint var placerat vid det där hörnet förra veckan, nu, på något onaturligt vis, gått upp i rök. En fråga om varför det ekologiska alltid ska vara dyrare än standartdvarorna. Ska vi inte göra ett försök till att rädda världen från det där stora som Al med-levrat-blod pratar om? Så länge det ekologiska är dyrare så kommer jag göra vad jag kan för att förpesta världen, men jag kommer ändå fortsätta med det ekologiska.

Idag var jag alltså iväg in till city (det finns hus som har större boyta) och handlade mat. In tågar jag in på Ö-son med minneslappen i högsta hugg. J ag kommer då aldrig ihåg vad det är jag skahandla. Jag glömde kaffet denna gång, även fast det stod med på lappen (jag vet vad du tänker). Med lappen i högsta hugg så tågar jag alltså in på Ö-son och greppar tag i första bästa(?) bärkorg och går iväg så att jag kan plocka i det jag behöver ha inhandlat.
Först iväg till brödet, sen iväg till osten, så behöver jag två ekologiska standard-mjölkpaket. Efter det tar vi lättmargarinet, grädden, de sex äggen och lite flytmargarin på topp. Sylt, äppelmos(äpplemos?) och glass måste man ha på pannkakorna/plättarna för att det ska gå och äta, så det köper vi till som pricken över i:et. Iväg till bandet och plocka upp varorna så att man får betala, för det måste man göra. Hälsa på kassörskan och le lite så att stämningen blir bra mellan mig och den som ska få pengar av mig. Vad får man för svar då? (Denna konversation är sann.)
– Tack! För att du plockar upp varorna så bra.
– Va…?
– Jo, streckoden. Du lägger upp varorna så fint.
– Jaha? Oj, men… Det gör jag ju bara för att komma härifrån fortare.
– Jo, men tack i alla fall, sånt här sparar på våra leder.
– Hehe, joioförsej. Men det är inte därför. Jag tycker inte om att vara i affärer så jag lägger upp varorna såhär för att komma hem. Sen vet jag vart koderna finns på förpackningarna så det är en liten vana jag har.
– Jag tycker i alla fall att det är en bra sak att du gör såhär. Det är ju inte så jobbigt för en kund att göra det, sen blir det som du säger, en vanesak och alla vet ju vart koderna finns. Jag hoppas att fler börjar göra så som du.
– Jo, det får vi hoppas.

Efter detta så gick jag och packade varorna i den där kassen och gick hem. Så, även fast jag nu är en odåga som går klädd i svart, på grund av att jag inte har hittat något mörkare, så fick jag mig ett ‘tack‘ från en okänd person. Min dag blev genast ljusare kan jag lova. Lite egoistisk kände jag mig såklart, som inte tänker på arbetsbördan som de snälla kassörskorna/kassörerna har, men jag hade förgyllt en persons liv lite, och jag fick ett ‘tack‘ för det. Inget jag är van vid kan jag lova.

mata ne
/aku

One Comment leave one →
  1. 25 april, 2008 16:11

    Kanske har Körslaget, Eurovision osv osv gjort lite intryck på folket att ni som ser så farliga ut egentligen inte är så farliga! 😉 Hurra för medievärlden! Ööööh…. Meeh, vill inte du vara farlig och odräglig?

Kommentera

