Skip to content

hjärta

29 april, 2008
tags: , ,

när var det jag kände detta
senaste gången med steg så lätta
med en värld fylld av färger och sång
var det en gång
jag

när var det jag sa det där i rim
med verser fyllda av ord och nödrim
de dystra orden som får dig falla
orden så kalla
tror

när var det jag gjorde fel
senast jag hade rätt om en del
med sinnet i fungerbart tillstånd
gör du motstånd
detta

när var det jag skrev en dikt
senast jag avlade min bikt
ett som var rättvist och sant
i stadens utkant
är

när var det med orden jag ljög
senast jag inte kände att jag dög
du förtjänar allt det bästa
inte från den nästa
för-all-framtid

One Comment leave one →
  1. 29 april, 2008 7:55

    Sist du skrev en dikt så ville du ju att jag skulle kommentera, så nu kommer det en kommentar.

    Måste bara fråga om det var medvetet att rimma titeln med första slutverserna – ”detta”, ”lätta”, för jag kom in i diktens rytm direkt (trots nödrim ;-))

    Om du vill ha ett tips så fortsätt med avstickarna från rimmen (ungefär som du gör i varje strofs slutvers). Tredje strofen känns lite malplacerad, då de andra har ord som sång, ord och dikt. Vet du vad du vill ”förmedla” när du skriver? Självklart behöver det inte vara något speciellt, du ger ändå en känsla/känslor som ofta återkommer i dina dikter, jag tänker inte nämna vilken för det är upp till var och en att känna själva. Annars är hela meningen med dikter förstörd.

    Hoppas det dög som kommentar, tycker om när du skriver!

Kommentera

