Skip to content

inställning i ledet, fimpa cancern!

13 maj, 2008

Jag gör som så många andra. Jag ropar hej vilt ut det jag vill ha sagt om det som alla pratar om hos drf just nu. jo, jag måste ropa för att göra mig hörd över allt oväsen som kommer från olika delar av universum. Inte för att kopiera någon, utan för att skicka ett svar till dem som tycker något om detta ämne kallat cancer… umm, nej alltså, jag menar… ICA-handlaren som bojkottar cigaretter. Så skulle det vara, eller hur var det nu?

Vi tar det från början. Det finns en idiot (ja, _jag_ tycker det, ingen annan behöver hålla med) uppe i Umeå som fått för sig att sluta sälja cigaretter, observera endast cigaretter, inte snus. Det är därför jag tycker han är en idiot, det stavas alltså med versaler som täcker storgatan(om det nu finns en sådan) i Umeå. Nej, det är inte rätt, jag kan sträcka mig till att det ska skrivas på hans bil.
Vad menar han egentligen när han säger: ”Bestlutet gäller bara cigaretter. Det som är så uppenbart hur skadligt det är att röka.” Javisst är det skadligt, men snusning då, är inte det skadligt? Eller är det för att du själv är en inbiten norrlänning (bara ett sätt att uttrycka sig på, inget att hänga upp sig på) som snusat sen du var fjorton så att du nu för tiden inte kan sluta? Vad är det som är skadligt med snus? Undrar många nu, jag tar och citerar Sluta-Röka-Linjen:

Kända snusskador är ökad risk för åldersdiabetes, negativ fosterpåverkan, hjärt-arytmier, dödligare hjärtinfarkter samt cancer i bukspottkörteln. Tänder kan missfärgas och tandköttet kan skadas med blottlagda tandhalsar som följd.

Dubbelmoral is teh shit! Som datornördarna skriver. En person som bör känna sig sårad och sviken nu bör vara Fredrik Söderhielm, ordförande i ‘Non Smoking Generation’, eller är han också snusare? Det vågar jag inte uttala mig om, jag ställer bara frågan. Eller är det endast cigaretter som NSG vill få bort? Tror de verkligen att snus ska vara bättre än cigaretter? (Kom ihåg, endast frågor, ingen fakta.)
Dubbelmoral, nej så snällt är det inte. Trakaserier är vad det är! Det är något så fruktansvärt att någon borde spärras in i en anstalt och få hjärnan undersökt. Det är ju för i helvete bedrövligt. Det är… Jag blir visst lite för känslig.

Ni som inte hängt med hittils alltså. Jag agumenterar inte för eller emot rökning, det är upp till var och en att få göra vad hän vill med sin kropp. Om ni läser >här< så får ni reda på vad jag gör. Det jag vill få fram med det här är endast idiotin med att förbjuda de ”skadliga” cigaretterna gentemot det ”nyttiga” snuset. Det jag vill få fram med det här är att idiotförklara allt och alla som tycker att detta är ett steg i rätt riktning.

Sure, jag vill sluta röka, men även fast jag nu skulle göra det så kommer jag ändå bojkotta ICA om detta går längre än hit. Rena rama idiotin är vad jag ser i det hela. Sure, jag vill sluta, men det här får ta mig fan mig vilja fortsätta röka. Sure jag vill sluta, för vem orkar egentligen argumentera för rökning längre. Det är dyrt som fan med tobak nu för tiden.
Räkna på det, snälla siffror här. Ett paket cigg får du betala ungefär 40kr, ni köper 300 paket om året. 4 gånger 3, plus tre nollor efter det svaret. Jag vill ta en semester för de pengarna nästa sommar istället.

mata ne
/aku

(Jag vet att man inte behöver köpa det dyraste man hittar, man kan få tag på billigare varianter. Men för skojs skull, räkna ut vad det ni egentligen spenderar på cigaretter och säg sen om det är värt det. Hälsan skiter jag fullständigt och högaktningsfullt i, vi dör alla så småningom.)

[jag röker billiga cigg, 180kr/limpa = 18kr/paket, ungefär ett paket om dagen vilket blir 18 gånger 365 vilket blir den förödande siffran 6570kr om året, på cigg. Inget jag vill betala som engångssumma den första Januari varje år för att vara säker på att cigaretterna räcker ett helt år.]

update: har nu kommit till insikt att denna post endast är helt onödig. Jag är för trött för att tänkam för trött för att skrive, för trött för att argumentera. Jag fick ut lite tankar i alla fall.

6 kommentarer leave one →
  1. 13 maj, 2008 7:40

    48×365 = 17520 kronor

    Man borde ju kunna göra något roligare för de pengarna!

  2. Marie permalink
    13 maj, 2008 9:39

    Jävligt bra text, även om jag inte håller med dig om allt. Framför allt ditt slutresonemang är underbart! Inte det där med att du skiter i hälsan alltså, utan att du egentligen inte tycker att det är värt pengarna 🙂

    P.S Du kan VERKLIGEN skriva. D.S

  3. 13 maj, 2008 11:26

    Christer:
    Det är mycket pengar. Du använda bilen näst intill gratis i ett år istället för att röka, eller gratis semester när du nu vill ha det.

    Marie:
    Synd bara att cigaretterna inte är lite dyrare så att jag hamnar över tiotusen gränsen. Då hade motivationen ökat lite. Som sagt, jag röker för billigt.

  4. Marie permalink
    13 maj, 2008 16:35

    Men du skulle ändå aldrig betala de pengarna i en klumpsumma, vilket visar att du trots allt är någorlunda motiverad till att sluta.

    Tänk på den där semestern, och sluta genast.

  5. 15 maj, 2008 8:42

    Sicket rant.
    Motiveringen ‘bort med cigg men inte snus’ kan ju ha grund i att de vill ha bort den passiva rökningen. Varför är det ingen som nämner det?
    Fast jag tycker att snus också har en obehaglig lukt…

  6. 15 maj, 2008 11:18

    marie:
    På nåot vis så känns en klumpsumma dyrare än fördelat på ett helt år. Det har något med psykologi att göra kan jag ränka mig.
    Sluta nu? Det kommer inte hända.

    dinokatt:
    Jag tror det är att ICA-handlaren snusar men inte röker. Snusning är i alla fall inte mycket nyttigare än rökning. Så att säga att man slutar sälja cigg men fortsätter med snus är bara helt idiotiskt.
    Jag tycker iofs det är idiotiskt att sluta med något av dem, men mer att bara sluta med ett.

Kommentera

