Skip to content

alfabetet G:

22 maj, 2008

Den här veckan började jag tidigt. Jag slängde mig över uppgiften som en hungrig ulv hoppar på ett halvruttet as. Varför gjorde jag det? Jo, för att det ärligt talat inte finns ett enda band som börjar på G som jag lyssnar på. Ja, det vill säga, som kommer från norden. Jag kan räkna upp ett som jag vet om att det finns, som jag dock undviker så mycket jag bara kan. Hur många klarar ni av? Visst stannar det vid Gyllene Tider, och det vet ju alla inte är musik. Det är en blandning av en fight mellan två grävlingar och en Håkan Hellström med fingrarna i ett eluttag.
Den som är intelliget märkte att jag kom med en komplimang. Hellström låter säkert bättre med fingrarna i ett eluttag än han gör i vanliga fall.
(Ja, WB, han heter Hellström. Så kom ihåg att han antagligen låter bättre med fingrarna i ett eluttag så glömmer du aldrig bort vad han heter.)

Nåja, jag slängde mig på uppgiften med iver om att hitta ett band eller en artist som håller på med bra musik, som börjar på G och kommer från norden. Vad hittar jag då? Ingenting. Tomt, det är tomt i hela etern om det här. Inga bra band över huvud taget! Vad ska jag ta mig till? Vart är samhället på väg om det inte kan ge oss en liten ynka bit bra musik, av ett band som börjar på G? Vad kommer hända med mig? Hur ska jag… När det sen ploppar upp ett namn, en flagga, och ett klipp! Vad är då detta? Vad är det som står i det finstilta? Jag läser:
Yo! Vad fan snackar du om? Vi då? Har du helt och hållet glömt bort att Norge faktiskt är en del av norden?

För att vara brutalt ärlig: Jag känner mig bra dum nu!
Norge har vi inte beökt än heller så då är det ju lika bra att köra på det som finns. Och det här är, faktiskt, över mina förväntningar. Jag som vet att Norge är ett ställe där det finns torsk(fisken alltså), dåliga skämt och endast en elektriker som vet vad en glödlampa är för något.
Norge, det där landet där de flesta glada människor går ut en dag om året för att vifta på flaggor så som vi i Sverige inte vet hur man ska göra.

Jag hittade alltså ett bra band, till slut.

Här kommer G:

Green Carnation med låten ‘the boy in the attic

a blessing from below, born a sweet child like foretold
could it be the boy that I used to be
oh, father please forgive me if I’ve done you wrong
for how long will you let me suffer all alone

father
please, please
a father’s touch, a beating one too much
hiding in the closet waiting for him to sleep
what others saw of me
what dad wanted them to see
father
please, please

I want to taste the free – like nothing ever used to be
I want to taste what is mine – what is mine
am I evil, could it be – that I am the one they fear
look at me, I am the sweetest thing you’ll ever see

I made it through the old into a brand new life
no more hiding in the closet waiting for him to sleep
into the shadows of old
strange memories of time gone

I was never rightfully yours
stories like mine, that were never told
out of the window, feeling free
that is how I killed me

mata ne
/aku

6 kommentarer leave one →
  1. Marie permalink
    22 maj, 2008 23:57

    Men Timo! Du får snart sluta skriva så bra, mitt insnöade språk-kåta hjärta blir snart helt förkrossat. Då blir det DU som får plocka upp spillrorna!

  2. Marie permalink
    22 maj, 2008 23:58

    Men just det: Låten var ju bra också!

  3. 23 maj, 2008 0:28

    Äh, det där är väl inget. Något som jag spydde ut mellan varven av hundpromenader och öldrickande.

    Låten är förvånansvärt bra, det finns dock bättre från samma skiva, men det fanns inga bra versioner på ”tuben”.

  4. 24 maj, 2008 17:59

    Du skriver galet förvirrande! Fantastisk läsning dock!

  5. 24 maj, 2008 18:38

    Jag tackar så mycket, Anna. Det faller sig naturligt för min del. Jordnära, förvirrande och med en liten ‘touch’ av humor.
    Det är jag det.

    Det ska bli intressant att se vem/vad jag väljer till bokstaven H.

  6. 1 juli, 2008 11:30

    Hoho! Nu kommer jag aldrig att glömma om han heter steröm eller strand igen! =)

Kommentera

