Skip to content

turistrunda

25 maj, 2008

First things first: Jag skrev ett inlägg igår som verkar ha försvunnit helt och hållet. Det handlade om en liten myt om mig och min musiksmak. Jag kommer idag inte ihåg hur texten var uppbyggd så jag ber om ursäkt till er som hann läsa den men ville läsa den igen. En större ursäkt till er som inte hann läsa den över huvud taget. Då var det avklarat, vi får se om det kommer något liknande i framtiden.
Nu ska vi ägna oss åt något annat.

Igår (lördagen den tjugofjärde maj) var jag lite rastlös. Så jag bestämde mig för att göra en liten promenad via de mer annorlunda, men sevärda turistställena som finns här i Motala. Staden är passe, detta kommer att handla om några av de ställen som de flesta inte bryr sig om att leta efter. Jag ska inte ljuga nu och säga att Motala är en turiststad, förutom vid de olika Vätternrundor som både har start och mål i denna stad. Så har vi ju Göta kanal, men det är ju inte något unikt för Motala direkt.

Promenaden då? Jo, det börjar alltid med en sväng längst Göta Kanal, mest på grund av att det är bättre att gå på grus än på asfalt. Så då blir ju det första naturliga fotot man tar på ‘mannen, myten & legenden’ Baltzar von Platens grav. Även fast jag nu inte passerar graven från så nära håll.

Platens GrafDetta är alltså tagen från andra sidan Göta Kanal, med en mobilkamera. Jag varnar redan nu för den kassa kvalitén på några av bilderna. Men något roligt ska man ju ha när man är ute på promenad.
Trappan upp från kanalen markerar för alla båtar när de passerar graven. ‘Platens graf’ är en av Motalas ögonstenar, mest på grund av att han är grundaren till Göta Kanal, vilket gjorde att Motalas största verkstäder ‘Motala Verkstad’ är så stort som det nu är. Han designade formen av Motalas gamla stad till en solfjäder, vilket är anledningen till varför kommunen har solfjädern som stadstecken.
Det mer ointressanta är att kanalbåtarna, eller turistbåtarna som de kan kallas, ger salut varje gång de passerar graven.

Kanal caféNästa anhalt ligger lite längre bort vid kanalen, nämligen ett café som de flesta inte letar efter. Visst finns det caféer inne i city också. Men inget av dem har denna utsikt. Här kan man njuta av solen, man kan titta på passerande båtar och man kan känna sig lugn av naturen ävan fast man inte är så långt bort från city. Så finns det cykeluthyrning i city så man slipper gå om man inte har lust med det, vilket är en bra idé för att det är en bra cykelväg längst kanalen.

Jag tror att vi har sett de två fotorna som Inte fick sig den kvalitén som jag hade hoppats på. Men det kommer mer, inget från Göta Kanal. Lite speciella ska vi vara.

Jag ska ge er en liten ledtråd om vart vi är på väg.
Ett träd i skogen Det finns något som Motala Kommun ser som sina ögonstenar. Det är växtlivet. Stadsparken är överplanerad met blommor och almar, kanalparken lika så. Men dit vi är på väg nu är ett naturreservat och fågelskyddsområde. Det är hit man ska gå om man vill ta det riktigt lugnt. För det är inte så många som går igenom mödan för att ta sig till planen med grillplats och bad. Det är endast den äldre generationen Motalabor som tycks veta om detta ställe också. Men för tillfället så får ni nöja er med denna ”drömska” bild av vad-det-nu-är-för-träd.

För nu kommer det någonting som jag vet alla säder har problem med. Det finns överallt och det förstör för oss alla.

Klotter på kartaDet jag pratar om är såklart klotter. Här hade jag tänkt visa er en fin karta över reservatet, men jag antar att ungdomarna ville något annat. Reservatet heter alltså ‘Sjöbo-Knäppan’ och ligger beläget vid den lilla sjön Boren, som av ren tillfällighet är ansluten till Göta Kanal och Motala Ström. Det är ju Motala vi är i nu. Det som är synd här är att, istället för att försöka läsa om reservatet, man ser klottret och går förbi. Inte för att det är så intressant läsning, men det finns ju de som tycker om att stanna en stund för att vila under en promenad. Då är ju dessa skyltar perfekta. Man visar sig vara intresserad utan att avslöja att man är trött. Ungefär som orienterare stannar för att läsa kartan när de är trötta för att inte avslöja sig själva.

Efter kartan blir det lite av en labyrint.

skylt-fångstgropen

skylt-grönaplanSka vi åt vänster eller höger tror ni?

Sjöbo bryggaVi ska såklart röras oss mot Grönaplan den här gången, Fångstgropen låter vi vara. Det är där stranden och grillplatsen finns. Det är där man i lugn och ro kan bada utan att ha en stor publik. Visst har vi Varamon, nordens största insjöbad, här i Motala. Men de är något som lockar med det privata fortfarande. Plus att man på Grönaplan har en grillplats, det finns inte i Varamon.

Igår, som ni märker på vattnet, blåste det rätt så mycket. Stormen på höger sida och stiltjet på vänster sida av bryggan vittnar om det.

Nåja, för att göra ett kort avslut, nu när vi ändå har nått slutdestinationen, så får ni här en rolig kombination av två skyltar som jag inte tänker kommentera mer än: Jag tror att Motala Kommun har lite problem med att veta vilket djur som är vad.
Plus att ni får er ett smakprov på vad riktig graffiti är för något. Jag har för mig att det var ett projekt som Platengymnasiets estetiska linje någon gång fick för sig att göra.

Jag tackar för mig, hoppas ni har en bra dag allihopa. Glöm stressen en stund och ta en skogspromenad, ni som kan.

skyltkombination

Bra graffiti

bra graffitimata ne
/aku

3 kommentarer leave one →
  1. Marie permalink
    25 maj, 2008 16:29

    Wow…

  2. 29 maj, 2008 4:41

    passive says : I absolutely agree with this !

  3. 18 juni, 2008 23:44

    Somehow i missed the point. Probably lost in translation 🙂 Anyway … nice blog to visit.

    cheers, Acceptably
    .

Kommentera

