Skip to content

orginal eller cover

10 juni, 2008

I musikens värld så finns det mycket man får akta sig för när man öppnar käften. Det är inte säkert att en låt du hör är orginalversionen av låten. Det som de flesta småbarn (a.k.a fjortisar) verkar tro att en låt de hör på radio är artistens egna. Det är ju inte alltid radiopratarna säger: ‘Det här mina vänner är en cover på xyz:as jadajada ‘” Ibland kan de småbarn som lyssnar på radion att det är orginallåten de hör. Nu mer än förr så händer det här. Jo, jag har varit en av dessa, men jag har inte trott det om många låtar. Om jag nu för tiden gillar en låt så blir det av att använda nätet som ett verktyg till att hitta så mycket info som går om den låten. Hittar jag att det är en cover så blir det genast av att leta reda på orginal-låten. Men ibland kan detta också misslyckas. Om det nu är så att det är en väldigt gammal låt som ingen vettig människa har lagt ut på nätet.
Nu är det ju så med covers att om en artist gör en cover på en låt så brukar orginalet bli känt parallellt. Men! Inte alltid.

När jag har hört både orginalversionen och den låt jag hörde innan så jämför jag och bestämmer mig för vilken som är den bättre av låtarna, sen håller jag mig till det och lägger upp en teori över vad det är som jag gillar bättre. Det finns dock en låt jag inte kan bestämma mig om. Detta må komma som en chock för många, med tanke på vilken låt det är. Många vet inte om att de som gjorde låten känd inte är orginalet.

Nu pratar vi tidig och mitten av åttiotalet. Låten är som orginal en låt av ett nederländskt (eller holländskt, om ni vill) pop-synth band med namnet ‘Bolland & Bolland ‘, de släppte låten år 1982. Senare kom det brittiska bandet ‘Status Quo ‘ och gjorde en cover på den året 1986. Så, vilken av versionerna är bättre? Jag kan faktiskt inte bestämma mig. Jag är ju lite såld på europeisk pop-synth från åttiotalet. Dessa kval!

Bolland & Bolland

Status Quo

mata ne
/aku

5 kommentarer leave one →
  1. 10 juni, 2008 9:11

    Jo. Gissa vad putt jag blir varje gång jag får reda på covers HIM har gjort… uschling.
    Sen om din fråga.. Segare låt får man leta efter. Men det kan man inte säga, för låten skulle inte fungera med lite roligare tempo.
    Bolland sjunger om Vietnam. Det gör inte Status Quo, vilket så här i jämförelse verkar lite fegt. Att de kanske inte riktigt vågar ta i med verkligheten.

  2. 10 juni, 2008 16:08

    Alltså…

    För mig är det inte så mycket en fråga om vilken som är bäst, utan att hela produktionen känns totalt status-främmande… Allt från sångljud, gitarrspel, mix… hela skiten är helt enkelt ”inte Status”…

    Det känns som om Ozzy gjort ”Big In Japan”, eller ”Too Shy”… :]

  3. 10 juni, 2008 17:51

    dino
    Jo, Bolland sjunger om Vietnam, men lite väl sent ändå. Matchstick Det som slår mig är att när man tittar på vieon med Bolland så står årtalet 1977 med i början, jag vet inte om jag har fåt fel information.
    *kliar mig på huvudet*

    BTW: HIM har endast gjort fyra studio-covers. Wicked Game [Chrsi Isaak], (don’t fear) The Reaper [Blue Öyster Cult], Slitary Man [Neil Diamond] och Poison Heart [Ramones], en B-sida på singeln (rip out) The Wings Of A Butterfly. Sen att de gjort ett antal Live-covers spelar mindre roll.

    WB
    Status har låtar med en mycke starkare kaliber. Exempelvis hela skivan ”Pictures Of Matchstick Men” (eller :”Picturesque Matchstickable Messages from the Status Quo” som den egentligen heter) är en underbar produktion.
    Det mesta innan ”In the army” perioden är bättre än det som kom efter.

    Du har rätt föresten. Det skulle inte passa med Ozzy och åttiotals-synthpop.
    Jag tror jag ger upp och lyssnar på det tidiga Status istället.

  4. 10 juni, 2008 20:52

    Jag måste nu erkänna att jag faktiskt trodde att detta var Status Quos låt… Bolland & Bollands original hade jag inte ens hört talas om. Hur som helst så tycker jag att Status Quos version är långt bättre än originalet. Kanske för att det är så låten har låtit hela min uppväxt, kanske har det en annan förklaring…

    Dock cred till Bolland & Bollands gravallvarliga basist (tror jag att det är i alla fall) som visar sitt rätta ansikte 3 minuter och 6 sekunder in i låten.

  5. 10 juni, 2008 22:20

    Marie
    Jag kan tänka mig att fler än du tycker att Status gör den bättre Mest på grund av att det är, som du säger, det de flesta är vana vid.

Kommentera

