Skip to content

udda kommentar

15 juni, 2008

Råkade häromdagen bläddra förbi TV4-Fakta där jag såg titeln ‘skolflickans massaker‘, en dokumentär om Brenda Ann Spencer. Den sextonåriga flickan som på slutet av Januari, året 1979, dödade två män och skadade åtta barn och en polis. Hon hade fått ett 22-kalibrigt gevär i julklapp av sin far och en måndag månaden efter kände hon för att börja prickskjuta mot personer på en skola över gatan från hennes hem. När hon fick frågan om varför hon gjorde det så svarade hon:

I don’t like Mondays. This livens up the day.
Hon sa även
I had no reason for it, and it was just a lot of fun.
En annan sak hon även tyckte var.
It was just like shooting ducks in a pond.
Och
The children looked like a herd of cows standing around, it was really easy pickings.

Visst, det låter hemskt. Men det jag undrar är varför fadern köper ett skjutvapen som julklapp till sin dotter? Jag undrar även hur hon hade det på hemmafronten. Men det är ju som sagt gamla nyheter det där. Det är en tjej som inte mådde bra som gjorde det, hon hade helt klart taskiga föräldrar Men det är inte det här jag reagerade på. Ondska finns ju, som sagt, överallt.

Det jag reagerade över på dokumentären var en kommentar från ett vittne, eller en mor till något barn på den där skolan. Ja, alltså någonting som en kvinna sa. Ett löst citat kommer det vara, men budskapet kommer fram.
Jag kände det på mig hela tiden. Hon såg så ond ut i sina glasögon och det långa röda håret.
VA FAN! En tjej som har glasögon och långt rött hår blir automatiskt ett av djävulens avkommor! Jag kanske ska skippa det svarta och byta till rött, de dagarna jag inte vill vara social med någon, de dagarna då jag inte vill veta av attt någon ska komma fram och fråga efter vägbeskrivning till närmsta korvmoj. Jag tycker den kommentaren är lika ond som de kommentarer Brenda gav. Fy FAN!

Jag hoppas inte någon tror sådant om mig. Jag kanske plockar ner mina japanska svärd och springer in på Harrys där jag börjar vifta med dem som en odödlig samurai.

mata ne
/aku

3 kommentarer leave one →
  1. Oscar permalink
    23 september, 2008 19:02

    ”Men det jag undrar är varför fadern köper ett skjutvapen som julklapp till sin dotter?” Svar: För att han är/var amerikan, och amerikaner alltid hävdar sin rätt att få försvara sig, med alla tänkbara medel. That’s why. Det är också därför vi (tyvärr) har fått uppleva Korea-, Vietnam-, Irak- och Afghanistan-kriget (till exempel).

    • 27 maj, 2009 23:25

      Fadern köpte vapnet för att de skulle skjuta och ha kul uppe i bergen…hur kul kan det vara när man är 16 år. Hon delade säng med sin pappa från 10 år till 16 år – nu har hennes pappa gift sig med hennes cellkompis och fått barn med henne – slängt ut cellkompisen och behållt barnet och sover med barnet. Världen är sjuk och jag tycker att någon borde ha sett denna lilla tunna tjej som mådde så
      dåligt – men det är väl som idag – folk har inte tid med andra än sig själva – vi har det samhälle vi
      förtjänar.

      Det poppar upp små Brenda här och där ibland i olika delar av världen – de har andra namn och andra åldrar – men de mår skit och har tappat kontrollen – helt enkelt.

      Hoppas hon får komma ut och får en andra chans i livet iallafall.

  2. 24 september, 2008 2:34

    Att det finns idioter i USA vet jag redan, men de finns överallt i världen. Det räcker tyvärr inte som ett argument för min del. Men visst, ur Svensk synvinkel, det verkar vara mer koncentrerat på den sidan av Atlanten.

Kommentera

