Skip to content

hack ‘n slash, shoot ‘em up

30 juni, 2008

Jo, jag måste förklara mitt inlägg i jag skrev i natt. Den där korta om att glömma FRA, det var menat för stunden. Det är så klart viktigare med en fråga om den privata integriteten och massövervakning än ett spel. Men jag tog mig ändå tid att glömma bort alla bekymmer i världen, frågan är: Hur kan ett spel, som antagligen inte kommer ges ut förrens om ett och ett halvt år lyckas med det?

För att ge er svaret så tänkte jag ge er lite av min spelhistoria, eller hysteri om ni så hellre vill.

Ett Atari XE system, det är där min mani börjar. En ”dator” värd namnet. Jag kommer fortfarande ihåg hur det låter när man laddade över speldatan från kassettbanden till internminnet på bjässen. Jag kommer fortfarande ihåg hur pixliga, men ändå så otroligt vackra spelen var. Jag kommer ihåg tiden då spelidén gick före grafik. Jag kommer ihåg att jag har kvar datorn! Om man skulle ta och spela lite idag, på en 32″ LCD. Det vore skoj.

Nå, jag tar den tidiga historien lite fortare än den senare, för annars blir det alldeles för mycket text. det som kom efter denna monster till dator var ett konsollsystem som _alla_ någon gång har spelat på, inga undantag, det bara är så! Nintendo (NES). Det här 8-bitars systemet är och kommer alltid att vara historiskt. Med spel som Duck Hunt, Super Mario Bros och Castlevania så revolutionerade NES spelmarknaden. Det var det här som verkligen fick igång min spelhysteri. Det var det här som gjorde att jag nu är blek. Mina pigment fick nog aldrig lära sig vad sol är för något. Nåja, det här var i alla fall ett mellanspel, för det värsta, det kommer nu.

PC. Japp, jag är en av de som gick över från NES till PC direkt, här fjantades det inte runt med Super Nintendo eller liknande sextonbitars konsoller. Här lektes det med en ”IBM PS1” och småspel som inte var värda namnet, tills jag upptäckte DOOM
Det finns två spel som är de perfekta spelen, utan tvekan. Endast två i många olika varianter. Dessa spel är DOOM(med alla sina expansioner) och DOOM II. Det spelet går ut på är att man endast ska meja ner allt man ser med sina sju-åtta olika vapen man kan använda. Det är ett spel som får de flesta italienska zombie-splatterfilmer verka vara en dålig fylla fylld av dåliga beslut. DOOM serien, jag tycker inte att det tredje spelet vara värt namnet, därav finns det endast två DOOM spel, är spelkänsla när det ligger på topp. Det är dåligt designat, det händer inget nytt i hela spelet. Utan det första du gör, det gör du hela tiden efteråt. I ökande svårighetsgrad så klart.
DOOM har utvecklats på ett ”fanboy stadie” med olika former av ”demoner”. Z är nog det vanligaste. Z-demonen låter dig spela spelet i Windows-miljö, bättre muskontroller och snyggare grafik. Spelet skiljer sig inte något från det gamla.

Efter DOOM så finns det en till serie PC spel som ligger högst upp på listan. Det är detta jag har väntat på ända sen jag först hörde rykten om att en uppföljare kanske låg i produktion. Det jag pratar om är så klart Diablo. Visst, första spelet var väl inte direkt en höjdare, om man jämför med uppföljaren. Men serien är så utarbetad att det inte går att göra göra en som är lika bra i denna genre. Diablo-spelen går ut på samma sak som DOOM, fast med en liten twist, man slåss med svärd, yxor och klubbor istället för skjutvapen. Så bygger man upp sin karaktär med ett antal förmågor för att bli starkare, t.ex ”Magisk pil” eller ”Våldsamt slag”.
Men det bästa med spelet är den hejdlösa massakern av zombier och vandrande skelett. Det får ens sinne att lugna ner sig så att man kan ta sig ett par turer till city utan att behöva puckla på en oskyldig stackare. Jag tror att båda av dessa spelserier kan användas som terapi för de överaggressiva.

DOOM och Diablo, två spelserier som är det bästa som gjorts. Det är dessa två serier som datorn uppfanns för. Det är dessa två spel som är meningen med livet, allt och universum. Glöm 42!
DOOM kommer inte kunna få en värdig uppföljare längre, det är tur att vi har Diablo.

mata ne
/aku

No comments yet

Kommentera

