Skip to content

alfabetet L:

4 juli, 2008

Idag står jag inför ett val som jag har svårt att göra. För jag tror att det kommer att ses som att det är uppgjort. Men det är det inte. Det är en artist som är känd, om man nu kan kalla honom det, för en låt de flesta som har hört den gillar. Om man lyssnar på texter.  Det är det som gör denna artist, hans texter, så lyssnar man inte på texter så försvinner nästan hela det som mitt val baseras på.
Och för att försvara mitt val idag så måste jag berätta lite över hur det ser ut i min skivsamling, i vilken ordning skivorna ligger på. Bokstavsordning för artist/band, inom artist/band så ligger skivorna i kronologisk ordning med den tidigaste till vänster och senaste till höger. Ordet ”The” finns inte i min skivsamling, så ”The Cure” ligger på C, för att ge er ett exempel. Dagens artist ligger på L, även fast han kanske hos andra ligger någon annanstans, men jag änskar att gå efter förnamn, för det är ju så vi heter. Vi heter ju inte ”Johansson, Gunnar” ute i den riktiga världen. Där, nu har jag försvarat mig tillräckligt, dags för lite info.

Vi beger oss söderut från förra valet. Vilket nu ni än väljer av de två jag kom med på förra bokstaven. Vi ska till det soliga Halmstad i västra kusten. Vi ska alltså hålla oss till Sverige denna vecka också. Det är en sorglig trubadur som väljs idag. Det är detta som Sverige är och har varit extremt bra på att föda upp. Cornelis, Björn, Joakim (ja, Thåström är en trubadur, även fast han spelar en helt annan stil) och Evert för att nämna fyra namn. Det finns en uppsjö av turbadurer i Sverige så det är svårt att sålla bort de bra från de dåliga. Det finns en Lars som är otroligt sunkig, medan det finns en Lars som är bra. Ni kan ju försöka gissa vilken väljs denna vecka.

Lars Demian, med låten ‘fyllot och miss world

han låg där i rännstenen, det gjorde han rätt ofta
i en utsliten rock och en trasig gammal kofta
han hade tappat ena skon när han fallit omkull
han kunde inte gå, nej, han var alldeles för full
och det var 12 år sen nu, hon hade kastat ut en
bytt alla låsen och ringt efter snuten
men det var glömt, inga minnen han bar
kast nycklarna hade han kvar

det var årets sista kväll och fullt av folk på gatan
raketer flög i luften, det var festligt som satan
alla var så trevliga och skålade med varann
det var ingen som brydde sig om en drucken gammal man
det blev natt, den blev kall och vinden ven kulen
det började snöa från en himmel så mulen
och där låg han och frös som ett svin
men då stannade en limousine

bakdörren öppnas och där sitter en kvinna
hon är vacker och blond som en sagans gudinna
hon säger: ”välkommen in!” och hon bjuder så flott
på cigarr och på en konjak och den värmer så gott
och hon smeker hans kind, hennes händer är varma
och han tar henne ömt i sina skakiga armar
sen får han en kyss så het
och den varar en evighet

gryningen randas i den frostnypna staden
allting är stilla, men där på trottoaren
under ett täcke av renaste snö
ligger liket av ett fyllo, lämnad där att dö
han har frid, han är lugn och fryser ej mera
det ser ut som om han sover, och i drömmen så ler han
för i morse när klockan slog fem
kom en ängel och tog honom hem

mata ne
/aku

No comments yet

Kommentera

