Skip to content

Highland Park – handslaget du sent glömmer

9 juli, 2008

Nu är det dags för nästa sort. Nu är jag på hugget igen. Denna gång blir det något helt nytt för mig så ni får ha överseende med att det kanske blir lite hackigt. Med ordet ”nytt” så menar jag att åldern är det nya för mig. Jag har druckit Highland Park tidigare, den tolvåriga och den artonåriga, Vilka i sin tur är helt olika. Men nu koncentrerar vi oss på det nya jag hittade på ”glasapoteket” för endast 449 pix. Det intressanta är att jag inte hade tänkt köpa denna wirre, men jag såg att de hade fått ett nytt typ av rör så jag var bara tvungen och varför köpa en av de jag tidigare provat och älskat när jag kan njuta av en ny ålder? Denna gång vart det alltså en Islands(Orkney) whiskey från Kirkwall. Även fast nu namnet antyder att den ska komma från Highlands distriktet så gör den det alltså inte.

Nu när jag hällt upp stiger nyfikenheten. Färgen är klar och guldfärgad med en hint av grönt i sig, doften ger en citron-smak på tungan och får lägenheten att kännas som en blommig äng. Nej, jag har inte rökt något speciellt idag, men aromen ger mig dessa tankar. Jag dör av nyfikenhet men håller mig en stund från att smaka. Jag låter gudagåvan vila en stund i glaset för att jag verkligen ska kunna njuta av den.
För att ge er mina känslor efter tre sniff så kan jag säga att om den smakar som den doftar så kommer detta verkligen vara en whiskey värd namnet. Min nos njuter verkligen för tillfället.
Jag tror att det kan vara dags för ett smakprov, eller vad säger ni?

Det är så här det ska vara! Mina smaklökar bygger upp ett cirkustält där de får festa till det ordentligt. Det smakar lite nötigt med inslag av fatet. Lite strävt men fortfarande len och mjuk. Det bästa är att nu, efter en halvminut så finns smaken kvar i gommen, smakar det lite honung och kakao. Smakerna finns där, som en irriterande sticka mellan fingrarna. Jag vill bra ha mer, jag vill känna njutningen rinna ner för halsen och värma det som inte går att värma på andra sätt.
Tyvärr så måste jag säga att efter man smakat på den två gånger så håller sig inte smaken i lika länge den tredje. Så som brukar vara fallet med Highland Park. Och om jag jämför denna med den artonåriga så måste jag säga att det är värt den extra femtiolappen för att köpa den tre år äldre, det är däremot värt att lägga extra pengar på att köpa denna över den tolvåriga. Däremot så är det en ekonomisk fråga i hur mycket man vill lägga ner på en whiskey av detta slag. Den 12-, 15- och 18-åriga brukas till samma sak.

För en liten sammanfattning: Wiskeyn är riktigt bra som en välkomstpresent för långväga gäster, istället för ett handslag. Häll upp lite i ett glas och bjud, det kommer vara uppskattat. Den är otroligt god i små mängder, så att man får så mycket som möjligt för det man betalat för. Jag ger denna tummen upp! Detta ska köpas fler flaskor av.

mata ne
/aku

6 kommentarer leave one →
  1. 9 juli, 2008 18:32

    Jag gillar inte whiskey, men du skildrar din upplevelse otroligt bra!

  2. 9 juli, 2008 18:52

    aah, nu ångrar jag att jag inte stannade på besök lite längre 😀

  3. 9 juli, 2008 19:01

    Vafan, här hade man tänkt komma med en recension av en 12årig Glenfarclas eftersom det var ett tag sedan du kom med en whiskyrecension, och vad fan möts man av i RSS-läsaren? Skitstövel! 😀

  4. 9 juli, 2008 19:03

    Lilla Ego
    Jag skriver det jag upplever. Eller kanske det ska vara, ”jag skriver det jag tror mig uppleva”

    dino
    Du får komma hit igen så kanske jag är snäll och bjuder på en liten stänkare. Om jag har återhämtat mig från det tidigare sveket…

  5. 9 juli, 2008 19:09

    drf
    Hur är det man säger? ”you’re so owned!”

    Jag vill gärna läsa vad det är du tycker om Glenfarclas. Har inte greppat tag i en sådan ännu. Ge mig text att läsa!

Trackbacks

  1. Glenfarclas, 12yr » Teflonminne

Kommentera

