Skip to content

tredje året i rad

10 juli, 2008

Det är detta jag ser idag, när jag sitter här med mitt ”morgonkaffe” och läser vad som hänt den senaste tiden. Glad är jag också, till viss del.
Det är varmt, soligt och parasollet är utvecklat så det ger mig skugga. Det är det som gör uteplatser som tillhör lägenheter värda att ha, om man nu har ett trådlöst hemmanätverk och en slappy. Den här utsikten är vad jag har när jag tittar lite snett åt höger. Men detta kommer snart ändras, för tredje året i rad.

Huset är privatägt, vilket gör att värden för huset inte har den ekonomin som egentligen behövs för att hålla oss hyresgäster nöjda. Värden är dessutom lat, inte går det lita på honom heller. På vintrarna skottar han knappt, när det finns snö vill säga, och på somrarna klipper han inte gräset. Det får vi hyresgäster ta hand om. Men nog om det, jag ska ge er lite vad som kommer hända (och har hänt) med utsikten.

Sommaren 2006 var en sommar som bestod av byggnadsställningar och färgburkar. Det var fasaden som skulle få sig en liten makeover. Vilket gjorde att, där jag nu sitter, vi inte fick ha några utemöbler så att de var i vägen. Detta resulterade i att denna utsikt inte fick njutas, vart jag än satte mig så såg jag ställningen i ögonvrån och förstörde det lugna som själen sänktes i.
Året därpå så grävdes det en ”gång” på gräsmattan. Ni ser väl staketet? Jo, jäms med staketet grävdes det med grävskopor och spadar. Det var Vattenfalls trevliga karlar som hade bestämt att detta skulle göras. För risken fanns att Motala Ström skulle bli invaderat av hela vår tomt. Så förstärkningar i grunden och gångar för vatten gjordes så att detta inte skulle ske. Vilket vi nu senare fått reda på att det gjordes fel så allt måste göras om.

Nu i år ska det grävas. Ni ser keramikkrukan med, jag gissar, syrenbusken (till höger i bilden). Ungefär där ska det grävas, jag menar borras efter bergvärme. Det har nämligen dyrt för värden att betala vår värme om vintrarna. Detta hade lätt kunna fixas med en ny värmepanna, vår gamla är värd två kronor på den svarta marknaden.
Bergvärme: Det betyder att vi inte får parkera bilar (till vänster i bild) här nere för andra året i rad och att utsikten som jag nu njuter av, med en tom kaffekopp på bordet, inte kommer finnas kvar så länge till. Jag undrar om jag kommer få uppleva en sommar, utan störande moment, där jag bor. Jag hoppas det, för tredje året i rad känns lite tråkigt.

Det börjar nog bli en tradition.

mata ne
/aku

2 kommentarer leave one →
  1. 10 juli, 2008 16:40

    Om du skriver ”parasollet” kan du inte skriva att ”den” ger dig skugga. ”Det” heter det i så fall, ditt spån 😉

  2. 10 juli, 2008 16:46

    Oj! Det var många stavfel, felsteg och type-0es på denna post… tack för att du öppnade mina ögon för en till.

Kommentera

