Skip to content

musikalitet, finns det?

13 juli, 2008

Nyss hemkommen från det lite regniga, åskiga och soliga Götet där god mat, släkt och ivrigt prat stod på menyn. Ett dygn var ett dygn alldeles för kort tid, men vad gör man inte för att komma hem till sin lilla sjukling (Max… Ja, hunden alltså). Det var trevligt att träffa kusinerna och deras respektive. Även de två kusinbarnen var trevliga, på sina egna annorlunda sätt. Fasters underbara mat slank ner, farmors histoier och berättelser sitter nu fastetsade i mina minnesmembran och mina egna bilder från de historierna dansar som illusioner framför ögonen. Schacket vart en besvikelse, en förlust mot fasters gubbe, och det ”finska kubbet”(upplys mig om vad det heter) var mycket roligare än det gotländska. Men det är inte vad jag ska skriva om.

Jag hamnade i en kort debatt om musik, rättare sagt: Per Gnissel… Gessle, förlåt, med mina kusiner i bilen på väg till ”hotellet”. Jag gjorde misstaget att säga vad jag tycker om honom, att han inte har en enda musikalisk ådra i sin kropp, vilket gav upphov till att jag vart trängd i ett hörn (en fysisk omöjlighet i och med att jag var tilldelad mittensätet där bak) från alla håll och kanter. Det är det jag tänkte skriva lite om… musikalitet.
Vad är det som visar att en person är musikaliskt lagd? Helt enligt mina normer, det finns många som kan tycka tvärt om, men här kommer det som jag ser som musikaliskt.

Om vi börjar med Gessle som exempel. ”Sommartider”, ”Gå och fiska”, ”Juni Juli Augusti” och den där med stenen i sjön, eller hur det nu var. Vi tar de låtarna och plockar sönder dem i bitar. Det farliga med detta är nu att när man pratar om Gessle, så folkkär som han är på grund av Gyllene tider, Roxette och solo, så finns det risk att man får arga hotbrev, men det får jag ta.
Nåja, Vi pockar sönder och analyserar de fyra låtarna, ett enkelt jobb i och med att de är så lika. För det första så är de glada låtar, i både musik och text. Det är 4/4-takts låtar, vilket betyder att det är rock, dock en poppig rock i och med det ”trallvänliga”. Men de är tråkiga, låtarna bjuder inte till några överraskningar. De slutar likadant som de börjar, ett rakt spår från början till slut. Visst, de har spelats i år och dar. Varje sommar dammas skivorna av och gnisslas på radio, så man kan ju låtarna utan- och innantill, men det betyder inte att de inte skulle kunna bjuda på överraskningar. Om jag skulle höra några av dessa låtar för första gången idag så är jag säker på att jag inte skulle kunna gilla dem. De här låtarna är bara fyra exempel på vad jag ser som omusikaliskt. Trallvänligt? Ja. Radiorock? Ja. Musik? Nej.
Det är bara att lyssna på det andra exemplet så förstår ni vad jag menar. Trummorna, synthen, gitarrerna och sången håller samma nivå genom hela låten. Det är som att köra en tiosekunders-loop om och om igen. Det som saknar är fler känslor. Musik ska ge oss en längtan, ge oss något att se fram emot. Musik ska få oss att vilja veta vad som händer härnäst. Det gör inte Gessles så kallade ”musik”.

När det inte finns musik på populärträsket så får man leta efter det någon annanstans. Nu menar jag inte att popen saknar musikaliska talanger, The Ark är ett exempel på musikalitet. Men det finns scener med mer musikalitet som inte märks av, i och med att det inte är så ”trallvänligt” för den stora massan.
Jag trallar till många av dessa artister. Ta detta till exempel.
Katatonia är ett perfekt exempel på musik som alla skulle kunna lyssna på. Opeth vore bättre, men många har problem med ”growl”. Så Katatonia är nästa band för rakning.
Det är svårt att veta vad det är som ska hända härnäst, men det som händer är så väntat att det är självklart. Bandet använder alla instrument så som man ska använda dem. Sången, trummorna, strängarna och synthen bildar en enhet. Man hittar nya element för varje gång man lyssnar. Även fast man kan låtarna helt och hållet. Det är som när man har en partner, man hittar nya saker om den andra, som man antingen stör sig på eller älskar.

Det är så musik ska vara. Levande, på riktigt och känslosamt.

mata ne
/aku

No comments yet

Kommentera

