Skip to content

alfabetet N:

18 juli, 2008

Denna vecka blir det musik för den ”stora massan” och vi vandrar runt i Finland. Jag väljer att denna vecka att tipsa om ett band som ligger i skymundan i Sverige.
Ingen har väl kunnat undvika Rasmus, bandet som i början av karriären gjorde bra musik för att sjunka till botten när kändisskapet tog över deras liv. Veckans band är väldigt likt Rasmus, men i mina öron så är detta tio gånger bättre. Jag har skrivit om bandet tidigare i alfabetet, mest som en notis för att få fram lite info om ett annat band.

Musiken låter i mina öron väldigt glamrockigt, men själva beskriver de sig själva som emotionell rock. Ni får välja själva. Det finns en uppsjö av dessa band efter HIMs stora genombrott, och Finland är antagligen det landet med de bästa av den mer melankoliska rocken/hårdrocken. Det ligger i vårt blod att vara lite dystra av oss. Men det säljer, dock inte så mycket utanför landets gränser. Det är ju fortfarande så att finnarna har problem med marknadsföring i andra länder. En ”hit” i Finland har svårt att stå sig i andra länder. Det vi får tacka för att musiken sprder sig från landet är internet. Det är så jag hittar guldkornen bland all grus.
Jag slutar skriva, det är en sen natt, klockan slog precis 00:35 onsdagen den 16 juli. Jag skriver detta nu för att jag inte kommer ha tid senare i veckan. Så jag ger er en video, ni får döma själva.

Negative, med låten ‘I won’t let go

when hearts are blessed with a fire and steals our faith
we decide to get rid of desires that we can’t escape
how much more your tired heart can take
the time will show that our secrets won’t be safe

/: I won’t let go – of things that I was dreaming
I won’t let go – of you, you keep me believing
and deep in my heart there’s a place that I could never show to you
I won’t let go – of you my dear
:/

if we trust our love to take us to a place unknown
even we’re not sure if we could get back on our own
no way out, I am tired, heart can tell
it breaks me down it kills me

/::/x2

mata ne
/aku

No comments yet

Kommentera

