Skip to content

onaturliga människan

22 juli, 2008

Jag har levt i en värld av illusioner och felaktig utbildning. Jag som trott att piss och skit var naturligt har fått mig en spark mellan benen så att jag hamnade i fosterställning på golvet vridandes i plågor av skratt och smärta.
Corren skriver idag att båtfolk tömmer latrinerna de har i sina båtar rakt ut i Vättern. Även fast hamnarna har stationer för tömning. De som håller i stationerna får dock inte så många besökare som de hade hoppats på. Visst är det tråkigt, det tycker jag också som bor i en stad bredvid denna underbara sjö, visst kan det kännas lite osmakligt i tanken att bada i andras piss och skit. Men i praktiken så går det ju inte till riktigt så. En smart kommentar av en båtägare ur artikeln lyder:

[…]tyvärr vet jag att det är jättevanligt att folk tömmer sin toalett i vattnet. Och det är katastrof. Om inte annat för miljöns skull.

Jag hade verkligen för mig att man i naturlig anda använder dasset. Jag hade för mig att det inet var miljöförstöring med skit och piss. Jag får tänka om och anmäla _alla_ djur i skogen. De förstör miljön så det är bäst att vi utrotar dem.
Visst förstår jag att hon inte menar så, men det lät så otroligt kul när jag läste det. För miljöns skull så kan jag ju säga att det som oftas uträttas på dasset är nedbrytningsbart. de där bajskorvarna kommer at försvinna förr eller senare.
Däremot är det som Ola Broberg, chef för naturavdelningen på Länsstyrelsen i Jönköping och sekreterare i Vätternvårdsförbundet, säger lite mer skrämmande:

Det är högst otroligt att det påverkar vattnet negativt. Det är så stora vattenmängder vi pratar om. Men det är inte helt riskfritt. Släpper man ut toalettavfall i en skyddad vik eller på något mer avgränsat område kan det leda till någon vattenburen sjukdom. Dessutom finns det risk för att man tömmer avfallet i anslutning till något vattenintag.

Vi får nog leva med att folk är smidiga av sig och skiter *asgarv* i att tömma latrinerna i hamnstationerna, det är ju inte olagligt att tömma den i sjön. Jag tror inte att turisterna som söker sig till badstränderna kommer ta någon skada av detta i alla fall. Det har ju fungerat i alla år, innan stationerna kom på plats.

mata ne
/aku

No comments yet

Kommentera

