Skip to content

mord med gillette

24 juli, 2008

Film, ah, den underbara världens filmer. Speciellt om vi diskuterar Tim Burton, färgernas mästare. Det finns otaliga filmer man kan tipsa om när det gäller Tim Burton. Klassikerna ”Edward Sciccorhands”, ”Beetle juice”, ”Big fish” och ”Pee-wee’s big adventure”. Eller varför inte de mindre kända ”Ed Wood” och ”The world of Stainboy”? Jo, Tim Burtons filmer är väldigt speciella och oftast innehåller de en myriad av färger. Till exempel i hans populäraste film om pojken med saxhänderna så får vi mörka färger när det är dystert och pastelliga färger när det är lycka inblandat någonstans.
Samma regler gäller hans senaste, ”Sweeney Todd: the demon barber of Fleet Street”, där han mirakulöst nog blandar in många olika kamerafilter ihop med riktigt skarpa färger. Sweeney Todd är, så som många vet, en broadwaymusikal, av Steven Sondheim, som baseras på den brittiska historien om en barberare vid samma namn som huserade i Fleet Street ovanför Mrs. Lovetts pajshop. Enligt legenden så skar Todd av halsarna på sina kunder så att Lovett kunde göra pajer av människokött, i och med att priset på kött var så dyrt på den tiden. Burtons film baseras på musikalen, musikalen på historien.

Filmen, som också är en musikal, är mörk med skarpa färger, helt i Tim Burton-stil. Med i rollerna har vi bland andra Johnny Depp (som att ni inte vet vem det är), Helena Bonham Carter (Charlie and the chocolate factory, Fight club & Merlin), Alan Rickman (Harry Potter, Robin Hood: prince of thieves & Snow cake), Sacha Baron Cohen (Borat: cultural learnings of america for make benefit glorious nation of Kazakhstan & Da Ali G show) och Timothy Spall (A room with a view, The last samurai & Vanilla sky).
Rollbesättningen är imponerande, men det som imponerar mer är att alla kan sjunga. Och vilka låtar de sjunger. Jag som är svag för omöjliga rim ser verkligen på filmen som att den vore tillverkad av gud själv.
Alla färger ihop med vackra skådespelare och deras röster blandade med rim, som man själv absolut aldrig hade kunnat tänka sig att tillverka, gör detta till en av de mest sevärda musikalerna som finns att köpa för tillfället.

Gör hur ni vill, köp eller ladda hem, så länge ni ser den. DVD-utgåvan har varit ute länge på olika nedladdningessidor. Jag fick min orginalkopia igår och har stirrat på den inatt. Jag har redan sett den på bio innan och jag säger: ”Den är värd alla sura enkronor.” Detta säger jag inte endast för att jag är svag för Burtons filmer, tycker att Johnny Depp är otroligt snygg eller att jag mer än gärna skulle ha en dejt med Helena Bonham Carter. Jag säger detta för att jag verkligen menar det. Filmen suger tag i en från första början och släpper inte taget förrns eftertexterna börjar rulla.

Oh! Jag glömde… Storyn är även den otroligt bra.

mata ne
/aku

No comments yet

Kommentera

