Skip to content

män och kvinnor är olika

5 augusti, 2008

Det finns det många som säger. Jag är en av dem, men inte är vi väl så olika?
Jag blir rent av förbannad när jag läser att om damerna skulle få boxas lite på OS så skulle det förstöra den sporten. Det vore lika illa att säga att blinda inte skulle få hålla på med orientering för att det skulle förstöra den sporten. Inte märkte jag av det 1999 när en blind orienterare tog sig runt O-ringen i Borlänge. Jag blir förbannad när jag hör att någon sätter sig emot ett mer jämställt samhälle. Vare sig det vore inom sportens värld eller i det riktiga livet. Samma sak tycker jag om konstsimmet. Antingen så ska herrarna få vara med eller så skiter vi i allt. Bort med boxning och konstsim från programmet tills folk börjar tänka om och göra rätt.

Jag blir så förbannad när föräldrar tvingar på barn det stereotypiska för könet. Pojkar ska ha blåa saker, leka med bilar och plastverktyg. Flickor ska kläs i rosa, leka med dockor och leksaksvitvaror. Pojkar ska klippas snaggas och flickor måste ha långt hår. Pojkar lyssnar på metal och flickor lyssnar på Madonna. Pojkar är manliga och flickor är kvinnliga…
Jag kommer att tänka på det där sexistiska skämtet, det där om bröllop.

Sonen i ettbarnsfamiljen springer en dag till köket och frågar sin mor om det här med bröllop och varför kvinnan har på sig en vit klänning.
-Det är för att färgen symboliserar renhet och oskuld, svarar mamman.
Sonen springer sedan vidare till vardagsrummet där pappan sitter i fåtöljen med en öl i handen och tittar på TV-fotboll. Sonen frågar honom samma sak.
-Jo, min son, börjar pappan. Du vet väl att alla köksmaskiner kommer i vitt!

Ett harmlöst och cyniskt skämt som speglar det samhället som de flesta av oss vill få bort. Jag blir så förbannad när sådana skämt finns i verkligheten. Jämställdhet är viktigt, men viktigare är nog att försöka bryta den där könsbariären. ”Om hen kommer hit så förstör det för oss andra!”. Kvinnor kan. Män kan.
Jag kan vissa saker bättre än du, du kan andra saker bättre än jag, mycket av det vi gör spelar ingen roll vem som gör det. VI KAN! Varför ska inte kvinnorna få boxas i OS? Varför ska inte männen få konstsimma i OS? Varför ska inte blinda få orientera?
”Det förstör för oss andra!” Fy, usch och blä, är vad jag säger åt den kommentaren.

mata ne
/aku

2 kommentarer leave one →
  1. 18 augusti, 2008 11:38

    Jag tycker också att män ska få simma i OS. Problemet är nog bara att det manliga konstsimmet i världen inte håller samma klass som det kvinnliga. När det är fler deltagare och högre nivå på de manliga simmarna, då kan de få vara med i OS.

  2. 18 augusti, 2008 12:53

    Äh, det är ett smärre problem som skulle lösas genom att just låta konstsim för herrar få vara en gren i OS. Ju fler som får ögonen för det, desto fler utövare får sporten, vilket leder till mer konkurrens som får bieffekten; högre nivå på utövarna.
    Att passivt sitta och vänta på att nivån ska höjas leder endast till att man får sitta jävligt länge.

    Hade jag varit naiv så kunde jag ha skrivit: ”Äh. IOK är bara rädda för att de tror att alla herrar som håller på med konstsim är bögar och alla kvinnor som boxas är flator. Så kan vi ju inte ha det.”
    Intressant tanke, men inte mer än så. (Hoppas jag)

Kommentera

