Skip to content

då tog det slut

10 augusti, 2008

Jag vet inte vart semestern har försvunnit. Det enda jag vet är att det har gått fort, visst brukar det kännas så, men denna gång har det på något surrealistiskt plan försvunnit fler dagar än det borde ha gjort. jag är nu inne på min sista dag av semestern. Och jag känner mig inte alls redo för arbete, jag känner att jag gärna skulle vara hemma en vecka till. Jag känner att jag gärna skulle ta den där sparade semesterveckan till att, ptja, vara ledig från jobbet en vecka extra.

Det är nu, såhär på sista dagen, som jag känner vikten av att få vara ledig, att få ta dagarna som de kommer, få leva ut lite extra, slippa tänka på konsekvenserna av sitt agerande: Att få vara sig själv för en stund, utan att behöva gå till jobbet dagen efter. Man kan, utan dåligt samvete, dricka sig hejdlöst full mitt i veckan, om det är så man vill spendera semestern (halvdöd, vill säga). Man kan vara vaken hela nätterna utan att behöva bry sig om att sova ut för att man har det där ”måstet” dagen efter, om man nu vill förvandlas till ett halvdött vandrande kadaver.

Dit jag vill komma, är: Jag vill gärna ha en extra vecka semester, det skulle sitta fint. Ett litet I-landsproblem är vad jag har, men hellre det än inget problem alls. För hade jag verkligen vart sugen på att åka till jobbet i morgon så skulle det ha bevisat att min semester inte har varit något att ha. Nu har jag problem med detta på grund av att jag inte vill att semestern ska ta slut, mest på grund av att den på något surrealistiskt plan har gått alldeles för fort.
Jag tror att jag har uppfunnit ett sätt att resa i tiden. Ta semester så kommer du till framtiden tidigare än alla andra. Problemet är att man inte kan resa tillbaka i tiden för att berätta för folk hur det ser ut i framtiden. Jag skrev ju inte att det är en idiotsäker uppfinning,det är en uppfinning som har sina fel och brister. Det fungerar åt ett håll medan den åt det andra hållet inte vill alls.
Man kan likna det med en osthyvel. Man måste dra hyveln mot sig för att den ska fungera och man måste hålla det åt rätt håll när man gör det. Ungefär så fungerar min tidsmaskin. Den tar dig från tidspunkt A till tidspunkt B, men fan heller att du med hjälp av osthyveln kan klistra tillbaka skivan du nyss hyvlade bort.

mata ne
/aku

No comments yet

Kommentera

