Skip to content

alfabetet s:

22 augusti, 2008

För att ta tag i veckans andra uppgift: bandet på S.

Jag vaknade (en lögn: jag sov inte en blund i natt) i morse och sköt mig själv ur sängen likt en mänsklig kanonkula och började hyperventilera som en trana under jaktsäsongen. Jag hade ju inte förberett mig inför utmaningen. ”Satan, hur dum får man bli!” tänkte jag och svor så som bara finnar kan svära. Mitt i allt det där så började katten tigga efter frukost och jag glömde bort allt.
När jag senare hade klätt på mig, ätit en stadig frukost och börjat bege mig till jobbet så kom jag på mig själv att tänka: ”Men, det är ju S denna vecka, jag har ju redan valt bandet jag ska tipsa om. Jag valde ju detta innan jag ens börjat tänka på A!”
Jag började le, le så stort att jag tror måsarna och duvorna började få tårar i ögonen och rysningar genom hela kroppen. Jag tror att jag till och med i ögonvrån såg en varg, en räv, en grävling och blyger lägga sig i samlad fosterställning. Men när jag vände mig om för att se det med båda ögonen så insåg jag att det inte alls var så, det var ju bara borgmästaren från Halloween Town som badade näck i Göta Kanal.

Det stod alltså klart för mig redan innan jag började med alfabetet att jag skulle välja just detta band som består av blandade musiker från olika finska trashmetal band. Ja, vi håller oss kvar i finland en stund till. Och innan jag får klagomål på att jag är partisk, nationalistisk och dum i huvudet så kan jag redan nu skriva svaret ni kommer få. ”Du kan greppa tag om din vänstra skinka med högra handen och kasta iväg dig själv till Jukkasjärvi där du kan lyssna på Gnissel, Hellscream och Vinterdäck i lugn och ro!”
Finsk trash? Nej, inte riktigt. Bandet jag valt denna vecka gör inte så trashig musik, längre. Det de gör är svårt att beskriva, så jag säger: ”De gör riktig rock, hårdrock för att vara snäll.”

Suburban Tribe, med låten ‘frozen ashes

I couldn’t stay
nothing more for me to say
inside I feel things words can’t explain

I won’t hurt no more
I built a shockproof exterior
there’s so much I can’t ever let show

/: when the last breath of smoke is fading into the cold moonlight
there’s nothing left to hide but frozen ashes
when the last breath of smoke is fading into the cold moonlight
there’s nothing left to hide, time to leave it all behind :/

I don’t belong
I was told to move along
tried to fit in I was proven wrong

all the words left unsaid
and all my letters torn up unsent
buried alive in my head

/::/

when the last breath of smoke is fading into the cold moonlight
there’s nothing left to hide, time to leave it all behind

mata ne
/aku

No comments yet

Kommentera

