Skip to content

krom mot den brinnande räven

5 september, 2008

Här sitter jag trött som, jag orkar inte komma på något roligt. Jag har nu i fem timmar suttit och jämfört googles nya browser chrome mot firefox senaste. Vad har jag att säga? Jo, det ska ni få höra.

Det finns ett par saker jag gillar med firefox, adblock plus och flashblock, för att nämna de två flitigast använda tilläggen. Dessa två saker gör min cyberrymd helt underbar med firefox och tyvärr så finns  inte något liknande till chrome, än! Vad framtiden har i sitt sköte vet man aldrig, och det skulle verkligen inte förvåna mig om det skulle dyka upp verktyg för just dessa två saker. En reklamfri tillvaro är viktigt för mig. Det gör surfandet smidigare och snabbare. Men jag är inte här för att tala om det, jag är här för att tala om för er att jag stänkt av dessa två tilläg till firefox för att se hur mycket et är som skiljer dessa två åt.

Vad har jag att säga då? Jag, till skillnad från google (youtube) själva (blogg), tycker att det är aningen slött ibland. Detta händer när jag arbetar med flera flikar samtidigt, vilket är vad jag brukar göra. En webbtidning där, en annan här, söker lite på uncyclopedia samtidigt i en tredje och jobbar mig fram till någon webbserietidning vid en fjärde. Jag är en som multitaskar när jag surfar, och med chrome så verkar just denna del vara lite slö. Inte så att jag stör mig av det, men firefox är aningen piggare. Det kan vara på grund av ”sandbox” tekniken chrome använder sig av. Jag orkar inte gå in på detaljer, klockan slår snart sex på morgonen och i fem timmar har jag bara suttit och jämfört.

Däremot så älskar jag nya ”spegelsidan”, en startsida där de du automatiskt får upp nio av dina mest besökta sidor, dina bokmärken och senast stängda flikar och, såklart, det nya adressfältet som är en kombinerad med sökmotor (google som standard) är som en skänk från ovan, nu behöver man inte tänka på var man skriver det man ska skriva(och det fungerar verkligen, jag var skeptisk till en början). Sen gillar jag systemet de använder sig av genvägar på skrivbordet till till exempel Gmail eller Hotmail: Logga in på ditt konto, klicka på en ikon som liknar ett pappersark och välj ”skapa programgenväg” så får du ett separat och stilrent fönster, utan adressfält, flikar eller knappar, med din mail eller RSS-läsare. Det blir som ett separat program för de saker du alltid har framme.
När vi ändå är inne på stilrent. Chrome ser inte ut som andra webläsare: Fönsterramar finns inte, menyerna är bortplockade och statusfältet syns endast när läsaren jobbar. Allt det onödiga har plockats bort vilket erbjuder till en helt ny känsla när man leker på nätet. Jag ser bara det jag vill se, inget annat.
Så bjuder de på en inkognito funktion till alla de som inte vill att sina porrsurfningslänkar ska finnas kvar på historiken. Bara det är ett steg framåt för mänskligheten!

Så, vad blir mitt betyg? Jag håller mig till firefox ända tills det kommer en adblock-funktion och en flashblock-funktion, det finns inget annat på denna jord som jag hatar mer än reklam.

deep.edition har samlat ett par länkar. Jag har väntat på denna release sen jag fick reda på att det skulle bli av. Äntligen fick jag lite tid till att testa hur det fungerade.
Lite slö med multitasking, för mycket reklam, inget som inte går att ordna. Jag håller tummarna, för fy fan vilken känsla. Framtiden är något att se fram emot, det kan jag lova.

mata ne
/aku

PS: Versioner till Linux och Mac är på väg, håll er till tåls. DS.

PPS: Just ja. Något stort negativt. Rättstavningsfunktionen som finns på firefox finns inte på chrome. God Natt, det är dags för ett par timmars sömn. DDS.

PPPS: Innan jag somnar så måste jag bara påpeka det uppenbara. Chrome, likt med firefox, är programmerat i öppen källkod. DDDS.

Update: Efter fyra timmars sömn, en god frukost och en härlig dusch så tänkte jag att jag skulle testa läsaren med pigga ögon. Och jag måste säga att jag är mer imponerad nu än jag var innan jag sov. Uppstarten av läsaren är snabb, mycket snabbare än något annat jag har använt, vilket i mina ögon är ett stort plus.
Minnesanvändningen med en flik öppen är mindre om man jämför med firefox. Minnesanvändningen med tio (aftonbladet, expressen, SvD, DN, Metro, Corren, QX, Fria Tidningen, Zero Punktuation med en video på uppspelning och Youtube med en video på uppspelning) flikar uppe blir betydligt lägre med firefox, båda läsare såklart minimerade. Däremot så ligger blir processoranvändningen med en Intel Core2 @ 1,83GHz på en mildare nivå med Chrome.
Vad kan jag säga? Jag blir riktigt imponerad, och det är fortfarande en Beta vi talar om, jag undrar hur 1.xx versionerna kommer klara sig.

Kommentera

