Skip to content

mer chrome

9 september, 2008

Det är ett par dagar sen jag började använda mig av chrome, inte hemma längre, men här på jobbet för att verkligen se hur det fungerar på lite segare maskiner och för att inte behöva leka med inställningar på min slappy.

Här kommer slutordet över betan.
Som jag skrivit tidigare så fungerar chrome utmärkt. Och jag märker verkligen en stor hastighetsskillnad mellan firefox och chrome. Chrome är, här på jobbet, snabbare än firefox. Vilket förvånar mig lite i och med att det gick lite segare hemmavid. Men, det kanske är så att läsaren är skapad med lite segare datorer i baktanken, likt World of Warcraft.
Blizzards tankegångar med det spelet var ju att alla i hela världen skulle få ta del av spelet. I USA, även fast det är ett stort land, har de procentuellt sett färre ”bra” datorer än vi har i Europa. Så WoW är gjort så bra att det fungerar att spela på dåliga datorer utan att det behöver se dåligt ut. Det är samma tankegångar som Chromes konstruktörer har haft i åtanke: Att det ska fungera bra i sämre datorer, det har de verkligen lyckats med.

Något som stör mig lite är det här med RSS. Normalt, när man öppnar en sida som har någon typ av feed, så får man den där lilla ikonen till höger på adressfältet. Det finns inget sådant på Chrome, vilket ju är lustigt i och med att google har sin egna reader för just dessa saker. Det är antagligen något de glömt lägga till på betan och som antagligen kommer komma fram på 1.xx versionen. Så, ska ni mata era readers med något nytt så får ni antingen leta efter länkar på sidan eller hoppas på att google reader kan indentifera rätt strängar med endast adressen till sidan. Det blir lite mer jobb och vi vill ju ha det så smidigt som möjligt. DVS göra det manuellt istället för ett smidigt automatiskt sätt.

En annan sak som är bra är det här med programgenvägarna, till exempel till google reader. Om det finns länkar på en bloggpost så öppnas inte länken upp över hela applikationen utan flyttas över som en ny flik på din webläsare istället, samma gäller om man ska till ett separat blogginlägg eller till bloggens framsida. På det här sättet störs inte din reader- eller mail-applikation.
Det lilla som stör mig är att man inte kan växla mellan google-mail och google-reader i en applikation utan, om man har båda, är tvingad till att ha uppe applikationer två samtidigt. Ett mindre problem, men det kan vara ett störande moment att ha flera fönster uppe samtidigt där det står ”google” som inledande fras.

Det var det sista jag skriver om betan, man vet aldrig om det blir lite om den färdiga varianten när den väl släpps. Allt som allt så har jag inte ändrat mig om hur chrome fungerar.

mata ne
/aku

No comments yet

Kommentera

