Skip to content

Clynelish – en andra chans

11 september, 2008

Det var ett tag sen drf ville att jag skulle ge honom en motrecension på Glenfarclas tolvåriga skönhet. Det kommer han tyvärr inte få, däremot så kan jag bjuda på denna fjortonåriga highlandwhisky från ett av de nordligaste destillerierna i Skotland. Väntan har, antar jag, varit lång. Väntan för min del, i och med att denna är helt ny för mig, har varit otroligt lång. Så, nu sitter jag här, lugn och fin med neutrala vänstervridna smaklökar och nytrimmade näshår, för att se om jag kan ge denna dryck ett bra betyg.

Clynelish, som whiskyn heter, går att hitta där man hittar de flesta sorter. Denna flaska kostar under 400 sura Svenska enkronorsmynt. Det intressanta med denna wirre är att det mesta av det de gör där uppe i Clynelish destilleri går till industrin för blended sorter. Det är endast det finaste som lagras och buteljeras efter 14 år. Frågan är: Hur fint är det finaste?

Ok! Jag måste erkänna. Det är andra gången jag dricker det här. Första gången satt jag och Skräcken i ren förtvivlan när vi inte kunde lista ut vad det var för frukt vi kände i smaken. Hela flaskan gick åt, så jag kommer inte ihåg hur den smakade över huvud taget. Idag ska alla svar höjas från dimman, idag ska det klarna.

Vi börjar med hur det luktar efter man hällt upp en stadig. Det första jag känner är strävhet, inblandat med lite rök och den där frukten, äpple… päron… kanske. Det är ett himlarike på jorden, det är nog ett av de mer mystiska dofter jag känt av en whisky, jag blir riktigt intresserad av hur det ska smaka. Men, jag väntar en liten stund till.
*tittar på klockan*
Nu har fem sekunder passerat!

Så mycket det smakar. En sträv whiskey. Det finns rökiga inslag, men det som verkligen gav mig dagens överraskning är havet. Det är som att de tagit en del av havet och blandat in det med whiskyn. Det lät inte så gott, men tänk dig att du sitter på en strand vid havet en dag då det är varmt men att fläkten från havet gör att du inte steks upp. Havets salta blandas in ihop med whiskyn du sitter och småsmakar av. Det är precis så Clynelish smakar, till en början.
Det är under finishen jag känner frukten. Vilken frukt det är kan jag inte sätta fingret på. Den finns där, som ett irritationsmoment som bara gör mig sugen på mer. Antagligen det som är negativt, man får inte nog, man vill klara av den omöjliga uppgiften: ”känner du frukten? I så fall: vad är det för frukt?”

Gillar man highland, då är det här något för dig. Jag ger ett litet tips: två droppar vatten per centiliter (ungefär) ger whiskyn mer karaktär och tar bort lite av strävheten. Och kom ihåg, det är som godast när smaklökarna har vänjt sig, så ta en liten först och nästa när du känner att du är redo igen.

mata ne
/aku

6 kommentarer leave one →
  1. 15 september, 2008 16:22

    Jahapp, nu måste man ut med 400 pix för att få slicka på den där också.. fan jävla aku! 😉

  2. 16 september, 2008 20:37

    Det är helt och hållet din huvudvärk.

  3. 18 september, 2008 16:55

    Mjae, men det kan bli. 🙂

  4. 18 september, 2008 19:36

    Med lite tur och lite förstånd så blir det inte det. Men risken finns att, i och med att detta är en wirre för lite festliga tillfällen, huvudvärken kommer smygandes på morgonkvisten.

  5. Stefan permalink
    19 december, 2008 20:17

    Det låter lovande. Jag är förtjust i Highland. Och jag fick just en sån här flaska i julklapp av min uppdragsgivare i firman. Ska nog gå och korka upp…

    • 22 december, 2008 22:27

      Jag hoppas du är lika nöjd som jag är.
      Och så måste jag passa på och berätta att din uppdragsgivare är en person med bra smak.

Kommentera

