Skip to content

orättvisorna

18 september, 2008

När jag vaknade i morse (kl. 16:00, på ett ungefär) så kände jag redan på mig att det världen var orättvis.
Jag hade stallt mina TRE väckarklockor vid tolvtiden, men enligt Murphys optimistiska regel så försov sig två av dem, den tredje hade under dagen bestämt sig att säga adjö och börjat praktisera inför sin nya karriär som blinkfyr. Jag studsade upp och sprang, med fläsket i vädret, iväg till badrummet för en skön dusch. Där märkte jag att tvålen hade härsknat och att tandborsten lekt skydiver och låg på golvet, halvt neddränkt i avloppsbrunnen. Som om det inte vore nog så var jag tvungen att duscha kallt, för någon/några/alla av mina grannar hade bestämt sig för att ta slut på varmvattnet i beredaren så att jag på ett plågsamt vis fick visa, för en obefintlig publik, att jag har finskt blod som letar sig runt i labyrinten som består av vener och artärer. Världen är fylld av orättvisor.

Ta till exempel det här med könskvotering. Det är visst orättvist att männen/pojkarna/killarna blir förvalda enligt principerna. Det är visst orättvist med en jämnare könsfördelning. Och som det ser ut så är det de humanitära linjerna som det är värst med könsfördelningen. Det är i alla om man ska tro på Centrum för rättvisa (PDF).

94% är kvinnor som blir ”orättvist” behandlade på grund av något som man kunde tycka var en smart idé, när det i själva verket inte var det. Hur var det nu? Man ville få in fler kvinnor till manligt dominerade företag, ville man då inte få in killar till kvinnligt dominerade företag? Och om nu de humanitära arbetsplatserna är kvinnligt dominerade så bör ju männen få gå de utbildningar som behövs för att jobba som läkare eller undersköterka eller vad det nu är man vill göra? Är det inte bra att de kommer in fler män i veterinärsyrket när det nu ska vara jämn könsfördelning?
Att det är 94% kvinnor som blir ”orättvist” behandlade har ju sina anledningar. Fler killar börjar arbetslivet direkt efter gymnasiet, om inte tidigare. Kvinnor ser oftasre till att läsa vidare på högskola/universitet. Helt i enighet med att de flesta kvinnor väljer en teoretisk gymnasieutbildning över en praktisk. Att det då finns kvinnor som blir bortsorterade på grund av könskvotering är lika naturligt som att killar blir bortprioriterade när det gäller anställningar för industrier. Jag har inte hört om ett enda fall där en kille klagat över det.

Visst, det är orättvist att man inte får läsa det man vill läsa, att man inte får jobba med det man vill jobba med eller att man inte får leva det livet man vill leva. Men för i helvete!Varför ska man sätta våra skattepengar i rörelse på grund av ett fel som inte begåtts. Eller! Begicks långt tidigare; den dag då könskvoteringen, så som den ser ut idag, regelbestämdes.

Som sagt, det må vara orättvist, men med min morgon… Det är fanimig jag som ska klaga!

mata ne
/aku

2 kommentarer leave one →
  1. 18 september, 2008 19:32

    Haha stackars jävel.

    Men visst är det underligt att inte en enda kille har klagat på att han blivit förfördelad? (eller åtmistonde fått sitt klagomål publicerat?)

  2. 18 september, 2008 20:45

    Så synd är det inte om mig, jag behöver känna att jag lever någon gång ibland. Vad är då bättre än att det mesta går fel?

    Det är inte så lustigt egentligen, då det är ”inne” att kvinnor blir kränkta av män. Sådant här säljer upplagor. ”Bortvalda – för att de är män” ger inte samma slagkraft.

Kommentera

