Skip to content

perfect insanity

23 september, 2008

Jag är inte nöjd. Inget nöjt ben i min kropp. Det är för blått och för vitt! *Stolt finne slänger mackan på bardisken och håvar i sig ännu en espresso*

Designen tar livet av mig. Dags att ta hand om det här på allvar. Hjälp en vilsen finne bland allt det tekniska. Jag behöver rekommendationer bland alla webhotell som finns i detta land. Det viktigaste är dock det som kommer härnäst.
Jag kommer inom en snar obestämd framtid flytta. Inte vilken flytt som helst, utan en flytt utomlands. Vi, ”the high guard”, har bestämt oss för att ta vårt pick och pack och skapa oreda i Oslo ett-par-tre-fyra-fem år. Finns det då någon mening med att börja leka med svenska webhotell? Räkningar är inga problem, de kommer skickas till någon snäll själ (antagligen mor) här i svealand. Problemet ligger i hurvida det går att använda sig av ett svenskt webhotell när man är bosatt i Norge, går det?
Om Norgekriteriet fungerar så kan ni börja rekommendera webhotell, i annat fall så får jag vänta tills jag är bosatt i Sverige igen innan jag börjar tänka på en flytt till en egen domän i Sverige.

Det är faktiskt det enda tekniska jag behöver hjälp med. Småpotatis för vissa, ett lite krångligt problem för mig. Logiken säger mig att det inte borde vara några större problem, så länge räkningar betalas. Men, min logik har haft fel förr.

Med ett ynkligt ”hjälp!”, ett litet hot om att raka bort fluffet på min vänstra stortå(tänk: Hober) och ett lagom skrik ut i höstnatten hoppas jag på ett positivt svar.

*klister klister*

Update: Nu har jag den infon jag behöver. Efter ett par telefonsamtal och slösurfande har jag kommit fram till en lösning. Ni får se vart det bär åt.

*vad det nu är som tar bort klister*

mata ne
/aku

5 kommentarer leave one →
  1. 23 september, 2008 14:13

    Jag kör loopia på allt mitt skit. Har 5 privata siter och 3 bloggar som rullar där. Dessutom har jag i jobbet loopia som hovleverantör till alla våra 30 tal siter som jag administrerar och kittlar under fötterna.

    Min erfarenhet är smutt, snabb service och räkningar per e-faktura. Då har jag haft miffona på levonilne, cliche, bb, ettnet, telia och ett dussintal till som jag nite ids försöka komma ihåg.

    Loopa är också rätt så billiga. Jag tror att sugbloggen kostar 900 spänn per år inklusive allt.

    Du kan alltid maila på sugbloggen|at|gmail.com, så kan jag bistå med hilfe.

    /Steffo

  2. 23 september, 2008 14:18

    Fan jag svarade inte alls på din fråga ser jag nu. Du kan köra med vilket webbhotell som helst i princip. Det du ska fråga dig är om du vill ha en svensk leverantör av domänen (jag föreslår jepp om du ska köra .se) är det punkt .no så kanske norsk isp är att föredra.

    Men principen är att det egentligen inte spelar någon roll. Det viktiga är stabiliteten, priset, servicen och att de har mertjänster som typ bloggstöd, mail etc utan att du ska betala ”jaså…vill du ha wordpress. då kostar sql 500 spänn extra …”

    Loopia is the shit.

    nu ska jag kopiera denna text och maila looipamongona så att de ger mig rabatt på nästa site…;)

    /S

  3. 24 september, 2008 2:30

    En Norsk leverantör blir det inte, antingen Svenskt eller inget, känner jag rent spontant. Vi har ju i och för sig bestämt oss att stanna där ett antal år, men skulle det vara så att det skiter sig så kommer man ju tillbaka till Sverige och då vill jag helst inte ha pappersarbete med två bolag.

    Loopia har jag tittat på när jag letat runt lite på nätet och är ett av de jag kommer välja. Trevligt att få höra positiva ord om dem, det stärker deras position.

  4. 24 september, 2008 9:44

    kan inte du oxå maila loopia och säga att steffe pushar upp er och att det är dags för lite freebees

    🙂

  5. 24 september, 2008 20:21

    Det vore ju något. Så går det så olyckligt att jag väljer något annat istället. Vilken taskig situation du skulle ställas inför då.

Kommentera

