Skip to content

jag, mördare

24 september, 2008

Det är då lustigt att när man äntligen får lite extra tid här på arbetet och börjat läsa bloggar och tidningar så möts man av våldsbrott. Men vad som är ännu värre är att syndabockarna på något konstigt sätt åter igen verkar vara provokativ musik och skräckfilmer. Wumpscut, ett tyskt EBM band får ta den största smällen. Rammstein och Marilyn Manson(såklart) får ta ett par lavetter även de. Inget som direkt förvånar mig i något plan. Själv gillar jag skräckfilmer och industriell musik, det måste betyda att jag någon gång i framtiden kommer plocka fram ett skjutvapen, gå till jobbet, leta mig fram till kontoret och börja blåsa av magasin efter magasin mot mina arbetskamrater. Risken för att det skulle hända finns inte i min värld.
Det är inte så att musiken får folk att bete sig som att de precis rymt från ett gökbo. Det är inte skräckfilmer som får människor att begå våldsbrott. Problemet ligger nog där att många som får för sig sådana saker söker sig till musiken. Skadan har redan skett någon gång tidigare i livet, det är inte musikens, skräckfilmernas eller dataspelens fel.
Skolmassakrer har hänt förr och det kommer hända igen. Den stora frågan är: Var händer det nästa gång? Var det nu än händer så kommer det vara en lika stor tragedi som det varit varje gång det hänt.

Jag skriver inte mer om det här, istället pekar jag åt ett annat håll.


Ur ”Bowling for Columbine”. Har du inte sett den, gör det.

mata ne
/aku

2 kommentarer leave one →
  1. Mikael permalink
    24 september, 2008 3:27

    Nåja, det tydligaste sambandet vad gäller musik mellan alla de senaste skolmassakrerna är väl ändå KMFDM? Även om medierna inte verkar ha snappat upp det den här gången, Jokela-mördaren citerade KMFDM:s låt ”Stray Bullet”, Columbine-massakern utfördes på samma dag som KMFDM:s album ”Adios” släpptes och gårdagens mördare hade lagt upp en bild med texten ”Pity for the Majority?”, KMFDM står för Kein Mehrheit Für Die Mitleid (en liten ordlek på ”Kein Mitleid Für Die Mehrheit” – som betyder just ”Inget medlidande med majoriteten”, även ”No pity for the majority”).
    Givetvis tycker jag inte att man kan skylla något alls på KMFDM, men det är lite intressant att de flesta skolmassakrerna utförts av vad som verkar vara fans till dem. Det är rätt festligt att läsa halvdolda KMFDM-referenser i tidningsrubrikerna i såna här sammanhang, och jag är själv något av ett fan av bandet – åtminstone deras texter, då jag inte anser att de är något av de bättre banden rent musikaliskt – även om någon skottlossning på skolor inte skulle falla mig in.

  2. 24 september, 2008 5:01

    Den kopplingen har inte jag gjort. Kan ju vara för att jag inte direkt är förtjust i KMFDM. Det var lite extra info du kom med som bara gör det hela ännu smarrigare.

Kommentera

