Skip to content

musiken måste bli bättre

8 oktober, 2008

Nu när det är några veckor sen Sonic Syndicate släppte uppföljaren till ‘Only Inhuman‘(2007) så kan jag nog inte säga något annat än att om jag köper skivan så kommer jag bli besviken. Jag gillar när band utvecklas och inte gör samma sak två skivor i rad, Visst gillar jag även band som gör liknande musik hela vägen. Men då ska det vara musik likt den gamla Hårdrocken, den från slutet av sjuttio- och genomgående på åttiotalet. AC/DC, Judas Priest, Iron Maiden; för att nämna tre. Men när man som Sonic Syndicate gör en Metalcore liknande musik så måste man kunna utvecklas och komma på något nytt till uppföljande album.

Ta till exempel hoppen mellan första skivan ‘Eden Fire‘(2005) och Only Inhuman. Gapet mellan skivorna är enorm, mycket har med tillskottet i sång mellan skivorna, men musiken är fortfarande markant olik. Maiden har kört ‘galopprock’ så länge jag kan minnas, även med vokalistbyten, men det har fungerat för dem. Sonic Syndicate tar in en extra vokalist och utvecklar musiken, det har de, jag antar (efter 4 lyssnade låtar), misslyckats med till nya skivan, ‘Love and other Disasters‘. Skivan låter antagligen tråkigt, platt och livlöst. Det låter antagligen som att man lyssnar på Only Inhuman igen. Visst, jag gillar den skivan, men det gör jag ju i och för sig på grund av gapet mellan den och Eden Fire.
Dessutom så låter det som att förra skivan är mer musikalisk än den nya. Den nya låter däremot lite tyngre/hårdare.

Man kan ju alltid hoppas att jag har fel, men jag tror inte att jag har det. Det kommer bli ännu en succé för bandet, utan tvekan. Däremot så behöver de göra något nytt till kommande, om det blir en sådan. Jag vet, jag dömer dem innan jag har hört hela skivan. Men om fyra (varav ett bonusspår) av tolv spår (varav två bonusspår) låter likt de tidigare så tror jag att jag har dömt rätt.
Jag kommer garanterat lyssna igenom resterande låtar för att kunna göra en grundlig analys. Den analysen får ni som en uppdatering senare i dag.

Jack of Diamonds

Update: Nu är jag verkligen irriterad. Hur i helvete klarar man av att välja de tre sämsta låtarna på en skiva när man promotar ett album på MySpace? Hur lyckas man ta de två sämsta låtarna på skivan och göra video av dessa för att promota ett album? Hur i helvete tänker man egentligen när man gör de valen?
Om man räknar bort spåren ‘encaged‘, ‘jack of diamonds‘ och ‘my escape‘ på skivan (bonusspår inte inräknade) så är det faktiskt något man kan lyssna på mer än gärna. Jag har inte varit med om sämre promoting när det gäller Nuclear Blast. Någonstans gick det fel, det kan man inte skylla mig för.

No comments yet

Kommentera

