Skip to content

beskriv din musiksmak, om du kan (4)

9 oktober, 2008

Nu har turen kommit till en genre som är lite underskattad, den är nämligen rätt så bred, inte bara om man tittar på artisterna som håller på med denna sorts musik. Det är mycket skrik, growl och hårda toner, Dödsmetal. eller ‘Death’ om ni känner er mer hemma med det ordet.

Det brukar heta så att de som gillar Dödsmetal ofta söker sig till Svartmetal. Jag vet inte hur bra det stämmer, på mig stämmer det inte alls för jag avskyr verkligen svartmetal. Lite lustigt kanske, men så är det. Vad är det som skiljer dem åt då? Döds är oftast mer melodiskt än svart (vilket i mina öron mest låter som trumbankande och en galning som inte fått ut sina ”aggressioner” i sängen efter han raggat runt i en bar någonstans mitt ute i skogen där alla tar vem som helst), de blandar, hör och häpna, till och med in vanlig sång i döds.
Jag ger härmed en utmaning åt _alla_ som läser detta: tipsa mig om ett bra svartmetalband!
Nå, vad lyssnar jag på för döds då?

Döds:
Vi börjar melodiskt med Ablaze My Sorrow. Sverige är ett av de land som ligger på topp när det gäller döds, för både första bandet och Amon Amarth sätter skäck i grannarnas öron, och när man toppar dessa två band med Arch Enemy (flickan i bandet vill man inte träffa i en mörk gränd) så har man den perfekta trion av Svensk brutalitet. And just for laughs: Släng in lite At the gates också, det garanterar dig konstiga blickar från dina grannar.
För de lite lugnare dagarna så lyssnar man såklart på Amorphis när man är sugen på döds, men inte riktigt vill gå hela vägen ut. Deras tema: Kalevala, alla skivor (förutom en) handlar om något ur den Finska folksagan och de kör en form av mellowdeath, om någon undrar.
Om Orcherna och Uruk Haierna i Tolkiens värld skulle lyssna på musik så skulle det garanterat vara Battlelore. Kan döds bli mer fantasy än så? Men det måste påpekas att de ofta tar klivet från döds. Men va fan, det är helt underbart.
På tal om underbart: Ett skivställ utan Dark Tranquillity är ett okomplett skivställ, vilket jag tyvärr måste erkänna att mitt skivställ är för tillfället *skriver en mental post-it lapp*.
Eller, varför inte Eternal Tears of Sorrow eller Ensiferum? Det är två band som skiljer sig från varandra men klarar av genren galant. Det samma säger jag om Eternal Oath, de borde vara större än de är.
Med band som Ghost Brigade och InFlames så är det svårt att inte fylla ut listan med ”bästa musiken i världen kommer från Finland och Sverige”. Det är otroligt att så små länder som de är kan pumpa ut så mycket som låter som brölloppsklockor i öronen.
Jag gör processen kort och säger att Naildown och Norther är två band som man bör ha hört om man gillar InFlames. Båda är lättlyssnade och underskattade.
För att nu komma till det jag absolut gillar mest inom döds. Progressivt som satan, hårt som titan och musikaliskt som en hök under en störtdykning, Opeth(Del1 Del2 [de gör ickeyoutubeanpassade låtar]). Med sina jazzinfluenser så sopar de banan med all konkurrens. De kan sin sak och Mikael Åkerfeldts röst är ett av de bästa jag hört. Skulle jag välja två band att lyssna på resten av mitt liv så är valet redan gjort, Opeth och Swallow The Sun. Det tidigare med sina de tvära kasten i både musik och sång, det andra för det perfekta samspelet med doom och döds.

Var vore det bättre att sluta denna lista än här? ”Man ska alltid sluta på topp” heter det.

Swallow the Sun, ‘fragile

I remember her
dark flowing hair
eyes like deep blue waters
and her skin so fair
I remember her
how she used to sing
melodies so full of sorrow
dreams in the making

she was so fragile
/: lying on my arms, not breathing
I can still hear the echo of her voice
and now as I hear them coming
I take her to our last dance
:/

lying on my arms, not breathing
I can still hear the echo of her voice

I remember her
delicate beauty
her eyes so wise and knowing
when she looked at me

she was so fragile
/::/ – the red haze fading
my vision regaining
and on my arms I see
her lifeless body

realizing what I’ve done
anguish grips my heart
I close her eyes for the last time
and she’ll sing no more

she was so fragile
/::/ x2

5 kommentarer leave one →
  1. 9 oktober, 2008 23:44

    Jag vet inte om det alls är relevant till det här inlägget, men det är ett band jag kom i kontakt med i samband med In Flames. Eftersom du tycker mycket om musik, och jag inte alls vet något, vore det intressant att höra en åsikt. 🙂

    Neaera – Spearheading the Spawn

  2. 10 oktober, 2008 0:05

    Neaera, det var något nytt för mig. Till en början låter det verkligen som en Blackmetal/deathmetal/metalcore, eller någon liknande, blandning. Men det är efter en låt, och rent generellt behövs det en tiotal låtar innan jag kan sätta en genre på det jag lyssnar. Visst finns det undantag, de finns alltid.

    Om jag ska bestämma mig efter en låt så skulle jag tacka nej. Men! Jag är en som inte ger upp efter en låt, så det blir av att göra en ordentlig analys när jag är i hemmets lugna vrå.

  3. 10 oktober, 2008 6:50

    Tack, och vad roligt. Jag ser fram emot att höra vad du tycker 🙂 (Låten var ju givetvis bara menad som ett exempel, att börja länka hela album kändes onödigt)

  4. 10 oktober, 2008 13:15

    Jag undrar om det var allt ljud runtomkring i fabriken som störde mig för nu när jag suttit hemma i lugnt och ro så hör jag verkligen en helt annan melodi i musiken. Så har jag försökt hitta vad det är som stör mig med musiken. Jag kom fram till att det var för att låtarna tog slut så fort.
    *tummen upp*

    Just ja, döds så det skriker om det. 😉

  5. 11 oktober, 2008 11:14

    Kul att höra! Ja det är ju inga Opethlåtar direkt..

    Ska notera att detta är dödsmetal, är notoriskt dålig på genrer, men man kan ju lära sig 🙂

Kommentera

