Skip to content

alfabetet Y:

17 oktober, 2008

Med förra veckans katastrofala misslyckande så bestämde jag mig för att denan vecka ta revanch! Ja bestämde mig att jag likt en fladdermus följa min sonar runt bland alla musiker och verkligen komma med något som alla gillar, alla älskar och gör att alla skriker: ”WOW!!! Det där var bra det!!”
Det jag inte räknade med var att min sonar slogs ut så fort jag satt igång den. Ty, musik är ju något som använder så många olika frekvenser. Det slutade med att jag som en skadeskjuten gråsparv flög rakt in i en berguv som i sin tur åt upp myran som gick på månen för att hans farfar hade en blå-rödrandig älgkorvskiosk… Fråga mig inte hur jag fick ihop det där.

Hela fyra saker har jag httat. Yngwie Malmsteen (från tidigare har jag tyckt att det är sunkigt som tusan så jag lyssnade inte ens), Yölintu (dansmusik från finland [med dans menar jag alltså dansband]), Y.U.P (Något riktigt skumt progressiv rock/punk aktig finsk musik) och det sista.

Jo, jag hittade faktiskt en låt jag gillar, men det är väl för att refrängen är underbar. alltså, textmässigt. tyvärr så låter det helt underbart korkat på Svenska eller Engelska, magin försvinner på något vis, så jag bryr mig inte ens om att översätta.

(natt), här med låten ‘rakkautta vain‘ (bara kärlek)

niin kaikki on nyt selvää
kun viimein saapuu hän
huuruun ikkunaan hän piirtää sydämen
eikä anteeksi hän pyydä
vaan pyytää enemmän
hän tahtoo että unohtaisin sen
kuin lapsi painajaisen
hän jättänyt on kaiken
nuo päivät tummuneet
kun tuntenut mä häntä enää en
pois piilottanut kaiken
lakaissut pois sirpaleet
ja nyt vieressäni istuu hymyillen
mua katsellen

/: niin hän taas tuo liekki rinnassaan
mua saapuu katsomaan
vain käsivarsiltaan voi nähdä jäljet pimeyden
kun hän taas kuin tuuli purjeissaan
vain tahtoo unohtaa
minut viedä mukanaan
vaan yksin vietän tämän perjantain
niin se on kai rakkautta vain
rakkautta vain
:/

hänen vierellään mä valvoin
häntä uneen peittelin
ja nyt hän on taas täynnä elämää
hänen murheensa mä kannoin
vaan nyt huomaan kuitenkin
että kaipaan omaan huoneen hämärään
kun en jaksa enempää

/::/ x2

No comments yet

Kommentera

