Skip to content

musik i film

21 oktober, 2008

Filmer gillar ju de flesta. Jag har märkt att de flesta gillar storsatsningar och filmer som det görs mycket reklam för. Många har sina egna favoritskådespelare/-erskor eller regissörer. Andra går efter genre. Mina personliga favoriter i första kategorin är Johnny Depp och Helena Bonham Carter, och man snabbt kan räkna ut så betyder det att den regissör jag helst ser filmer av är Tim Burton. Genre spelar ingen som helst roll för min del, även fast jag gillar musikaler och riktigt snurriga filmer.

Musik är viktig i film, något som kanske Burton inte har riktigt koll på, om man räknar bort Ed Wood där användandet av instrumentet ‘theremin‘ är i särklass det smartaste han kunde ha gjort. Men vad är det jag letar efter när jag hör musik i film? Ska det vara si, eller ska det vara så? Jag vet faktiskt inte, tycker jag att musiken passar med filmen så är det underbart, men ligger det inte något annat bakom också?

Nå, jag tänkte i alla fall lista upp mina fem favoriter från filmmusikens värld, kanske det kan ge mig lite överblick över hur det ligger till.

5:

Denna klassiker ligger garanterat uppe bland top fem. En låt som verkligen greppar tag i en och släpar med en in i filmens westernkulisser. Sen att ”The good, the bad and the ugly” nog i särklass är den bästa spaghettiwestern som gjorts spelar mindre roll, kanske är filmen så bra på grund av musiken? Musiken står Hugo Montenegro och hans orkester för.

4:

Hela ”Lord of the rings” är ett musikaliskt epos. Musiken och händelserna i filmen hänger ihop på ett sätt som är svårt att ådstakomma om man inte gör egen musik till filmen. Antagligen helt omöjlig att ådstakomma om det inte har med en symfoniorkester som spelar. Däremot så fungerar inte en klassisk orkester till mycket mer än till just äventyr/fantasyfilmer. Howard Shore fick in en fullträff till denna film.

3:

Även fast de de tre senaste (eller är det de tre första?) filmerna inte ens borde ha funnits i någons hjärna (Jar-Jar Binks är hatat av många) så kan man inte tala illa om de tre första (eller är det de senaste?) filmerna. I ”Star Wars” hittar man i alla fall en av filmistoriens mest kända musiksnuttar. ”Imperial March”, som stycket heter, passar verkligen in i filmen. Darth Vader hade inte varit lika grym utan musiksnutten som John Williams komponerat.

2:

Nästa snutt heter ”Battle without honor or humanity” och finns med i Tarantinos succé ”Kill Bill”. Liksom filmen så utstrålar musiken en coolhet utan att gå till överdrift. Den tar även med små element från sjuttiotalets deckare och japanska samuraifilmer, presis så som även var tänkt med Kill Bill. Skaparen av stycket heter Tomoyasu Hotei.

1:

Det var inte alls svårt för mig att välja det bästa musikstycket jag någonsin hört i en film. En film som på många sätt är underbar och inte ska missas av någon. Jag talar alltså om ”The last of the Mohicans”, den som släpptes året 1992.
Musiken, vilken är komponerad av Randy Edelman och Trevor Jones, blir riktigt stärkt av de två felstämda solofiolerna där den andra ligger något försenad. Att få något felstämt, och ur takt, låta så perfekt kräver att man kan musik. Detta är svårslaget i mina öron.

No comments yet

Kommentera

