Skip to content

överskattat

24 oktober, 2008

Två timmar inatt. Det var den sömnen jag fick. När nu ett 64bitars Vista ligger och förstör för mig (buggigare OS får man leta efter) så inser jag mer och mer hur mycket jag älskar det simpla och eleganta med Linux. Datorn kraschar inte längre, även fast jag kör med båda av mina minneskapslar, det som är tråkigt är att de flesta program och spel jag använder eller spelar inte är designade för arkitekturen. Jag är riktigt glad över att jag strax ska ta tag i att göra Hinata (min slappy [laptop]) till en riktig dator. Men vilken Linuxdistribution jag ska välja?

De jag hittils provat på ett par datorer är:

  • RedHat
    Smart och snabbt. Smidigt att installera även fast det då inte riktigt var det jag sökte efter. Skulle inte få för mig att använda mig av detta igen i och med att Linux, enligt mig, ska vara gratis.
  • Fedora
    Samma som med RedHat. Vilket kanske inte är underligt i och med att dessa två är släkt. Kan ses som gratisversionen av RedHat.
  • Gentoo
    Kanske den dist jag gillat mest. Smidigast och mest användarvänlig, men den kräver sin kunskap. Datorn gör det den ska göra när installationen är avslutad. Det enda minuset är installationen. Man måste veta vad datorn innehåller, vad du ska göra med den och ha 24timmar (eller mer) innan datorn är användarduglig. Räkna med att du behöver börja om från början minst en gång.
  • (k)Ubuntu
    Efter Gentoo är detta disten jag gillar mest. Smidig och snabb installation. Men den bygger på ett kluster av onödiga program vilket gör att datorn blir lite segstyrd. Jobbigare kommandon än Gentoo. Gentoos emerge-kommando är bättre och kraftigare än apt-get.

Fyra har jag hunnit med. Frågan är om jag ska återuppliva ett av dessa (förutom RedHat), eller om jag ska hitta något nytt? Debian, kanske? Men den ger nog lite för många Ubuntuvibbar, då Ubuntu är en vidareutveckling av den disten. Hur är det med PCLinuxOS? Jag har inte hört så mycket om den disten så jag har ingen aning om det skulle vara något för mig. Det är ju en vidareutveckling av Mandriva, men det hjälper ju inte mig något.
Annars har vi ju Linux Mint. Den är ju i och för sig besläktad med Ubuntu, men det jag har hört så ska de två skilja sig rätt så mycket från varandra.

Har ni några smarta förslag åt mig? Jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Windöd är, enligt mig, överskattat på en slappy.

Update: Jag glömde ju nämna att det jag vet om Mandriva är att den är baserad på RedHat, vilket är ett litet minus vid sidan om.

Update2: I min iver så glömde jag ju det viktigaste. Vad ska jag göra med datorn? Jo, Meningen är att det ska bli en bloggmaskin. Hinata ska bli min länk till cyberrymden. Det betyder att foto, video och audioeditering ska fungera smidigt. Därför ska Gnome användas som fönsterhanterare i och med att KDE är väldigt trögt i jämförelse till vad som ska göras.

No comments yet

Kommentera

