Skip to content

pirater, pirater och ännu fler pirater

25 oktober, 2008

Jag har inte förstått vad det är för fel med hur musibranchen fungerar. Jag har läst mycket om att kreatörer måste börja ge ut sin musik på nya sätt. Jag har inte förstått, det kan jag garanterat säga. Jag har inte förstått varför pirater hatar den där plastskivan, den där plastskivan som, faktiskt, innehåller något som piraten gillar. Är det den där hundringen och femtiolappen man måste ge för att få den där plastskivan, som presis har kommit ut på marknaden, som är fel? Det är ju fortfarande så att kreatören har gjort det där som finns inristat på den där plastskivan. Ska då inte kreatören få betalt för sitt jobb? Samhället fungerar faktiskt inte på det sättet, tyvärr. Lön för mödan.

Ok, det kanske inte är de där mynten man pungar fram för att få ta del av kultur. Det kanske är den där plastskivan som piraterna hatar. Vad är det för fel på den? Tror ni verkligen att den där plastskivan kommer dö ut? Gör ni det så kan ni ju gräva fram era huvuden från gödselhögen och påminna er själva att den stora, klumpiga och svarta vinylskivan inte är död än. Den kom för att stanna.
Visst, behåll era sunkiga 128kbit/s filer så länge ni ger mig kvalitét. Man får det man betalar för och i det här fallet är gratis extremt smaklöst. Om piraterna nu skulle få sin röst hörd och alla börjar ge ut sin musik över nätet så är musiken död.
Den dag det händer så dör musiken, den kulturen är över.
Men nej, det kommer aldrig hända.

För det finns 4915 av oss, i Sverige, som gärna spenderar pengar på en plastskiva. Nu är väl 5,46% av Sveriges befolkning inte en så hög siffra. Men tänk istället på att det är hur många medlemmar forumet har. Det som krävs för att bli medlem är att du har en riktig mailadress, inget hotmail eller dylikt (allt för att slippa spam och hålla det rent och snyggt i forumet), och en motivering till varför man vill bli medlem. Så måste det även räknas med hur många medlemmar som taket ligger på. Jag kan garantera att siffran är högre än 5,46%. Och 5,46%, enligt demokratin vi har här i Sverige, är tillräckligt högt för att kunna ställa till med problem. Se bara på hur det ser ut i riksdagen (miljöpartiet fick 5,24% av rösterna förra valet).
Det är dessa 5,46%en som sett till att vinylen inte försvunnit ur marknaden, och det är dessa 5,46%en som kommer se till att både vinylen och CDn kommer att finnas kvar i marknaden.

Jag har inte förstått varför kreatörer ska behöva sjunka ner till dyn och ge ut sina verk gratis över nätet. Enlighten me!

Jag ska inte vara för bitsk. Och jag erkänner, vilket jag har gjort ett par gånger tidigare, att jag visst fildelar. Jag har nämligen inte råd, eller utrymme (allt har sina nackdelar, CD och Vinyl-skivor, liksom alla fysiska ting, kräver lite erfarenhet i möblering. Ett plus är att det är estetiskt snyggt med skivomslag), till att hoppas på att jag köpt något jag gillar. Det är så långt jag sträcker mig. Gillar jag det inte när jag hör det första gången så blir det en ”delete” och kreatören förvinner från minnet. För vi har inte audiotek där vi kan låna hem en skiva ett par veckor.

För att avsluta: Jag skulle aldrig i hela mitt liv få för mig att läsa en bok på datorn. Hur får jag då reda på om de böcker jag köper är bra innan? Jo, vi hade ju som sagt inga audiotek, räkna ut själva.

Jag försöker hålla mig utanför fildelningsdebatten, men ibland så måste man få säga sitt, hur man än gör det. Därför behöver jag lite hjälp till att förstå varför, (åh!) varför välja något sämre än det vi har?

/Ur en audiofils hjärta

9 kommentarer leave one →
  1. 26 oktober, 2008 0:19

    Hm, tyckte jag läste någonstans att du använder linux

  2. 26 oktober, 2008 5:15

    Andreas: japp, jag använder linux. jag är öppen för öppen källkod. Det som är positivt med det är aty man kan utväckla applikationer så att de fungerar så felfrit som är möjligt med det datoranvändandet man håller på med.
    Linux är, och kommer antagligen vara, det stabilaste och säkraste OSet man kan ha. Linux är kvalitét, likt ordentligt producerad musik.

  3. 26 oktober, 2008 11:56

    Det jag inte förstår är varför gratis musik per definition dålig kvalitet om det är tvärtom för datorprogram? Jag anser varken att kvaliteten måste försämras för att musiken distribueras via nätet eller att 128kbps låter skit, men antagligen är det någonstans där jag inte förstår dig.

  4. 26 oktober, 2008 13:39

    Andreas:
    Det är inte pga att Linux är gratis som det är bra. Det är den minimalistiska och snabba koden som tilltalar mig. Att användarmöjligheterna är fler och bättre på grund av att vem som helst, så länge man kan kodning, kan trimma och göra OSet mer stablit.
    För att komma in på musiken, 128kbit/s låter betydligt sämre. Det kan jämföras med ett foto (1280×1024) i två filer. Den ena låter du vara som den är, och den andra komprimerar du till en tiondel av filstorleken, utan att förminska storleken på fotot. Vilken visar du helst upp?
    Det är presis samma foto, men den komprimerade ser ut som skit, presis som med mp3an i detta fallet.

  5. Caspian permalink
    26 oktober, 2008 17:21

    Nu är det i och för sig så att den mesta musiken som finns tillgänglig är i högre än 128 kbps. 320 kbps är i princip standard, och väldigt mycket finns även i FLAC.

    Intressant resonemang annars, även om jag inte håller med.

  6. 26 oktober, 2008 22:17

    Caspian:
    320kbit/s är fortfarande för dåligt. Om man jämför med de 1411 som en CD ligger på. FLAC är riktigt bra, även fast nackdelen är att det i princip är svårt att hitta det mesta jag lyssnar på i det formatet.

    Så behöver man inte hålla med. Det är ju det som är bra med det fria ordet.

  7. Fredrik permalink
    29 oktober, 2008 7:26

    Vad är 5,46% av vad? Som jag fattade det menar du att 4915 personer på nåt litet forum skulle vara 5,46% av Sveriges befolkning. Vad menar du egentligen?

  8. 29 oktober, 2008 14:25

    Oj! vart fan har två av decimalerna sprungit iväg? Jag tror att minnet spelat mig ett spratt och glömt bort hundringen jag använde för att få ett läsbart tal. Nu är det rätt.

Trackbacks

  1. opassande » Blog Archive » Delat ansvar i fildelningsfrågan — svar till Mark Klamberg

Kommentera

