Skip to content

Jag blir och fortsätter vara förbryllad

30 oktober, 2008

Jag må inte vara en raketforskare, samhällsvetare eller ekonom. Jag må inte vara en fysiker, galen professor eller vandrat den långa vägen till att bli ”kontorsfolk”. Och det är just dessa ”kontorsfolk” och ”plattfötter” som fått mig att bli och sedan dess fått mig att vara förbryllad. För industriapa som man är så har jag på något sätt lyckats att inte förstå vad det är dessa ”kontorsfolk” och ”plattfötter” vill av oss fromma och rättfärdiga industriskitar. Japp, Jag svartmålar ALLA som jobbar på kontor som idioter och alla de som jobbar i produktionen till smarta jävlar, geez! (Jag hoppas att ironin fortfarande lever.)

Som jag skrivit så ligger försäljningssiffrorna, för företaget jag jobbar för, högre nu än de någonsin gjort tidigare och att vi har full sysselsättning hos oss tills nästa år i alla fall. Vår ordestock är fylld till bristningsgränsen för detta år och efter nyår så väntar nya tag. För våra produkter behövs överallt, både helt nya och reservdelar.
Det tråkiga är att sedan natten mellan tisdagen och onsdagen ar jag bara suttit helt förbryllad över nyheterna jag fick. Något som inte kan kopplas ihop med de, fortfarande, pågående löneförhandlingarna som får vår VD, sen ett par månader, att gå i taket och börjar hytta finger åt, äntligen, rätt personer. Det är otroligt bra med en VD som arbeta sig upp från botten till toppen.

Det plattfötterna bestämt nu är att det ska varslas, jag vet inte hur många, för mötet håller på just nu, även fast vi vet att vi inte kommer hinna med det vi kommer få arbeta med. Mötet är just nu i denna stund igång där de ska bestämma hur många som får gå och jag sitter hemma i väntan på att man ska börja röra sig mot sista passet för veckan. Ikväll vet jag vad dessa plattfötter har bestämt sig, hur många, dessa plattfötter, som inte längre behövs för att företaget ska gå runt. Det roliga är att vi har fått godkännande att vi får jobba så mycket övertid vi vill.
”Det är bara att köra på, bekymra er inte om att det blir mycket.” En mening som egentligen betyder:
”Vi behöver er här på företaget, maskinerna ska gå 24/7. Men vi kan inte tvinga er i och med att vi inte kan ha mer produktionsövertid på det här företaget.” Men visst kommer det hända, så fort det blir tillåtet för företaget att slänga in produktionsövertid så kommer det hända. Och ändå ska det varslas!
Oh! Behöver jag förklara att DET GÅR BRA för företaget?

Jag är förbryllad. Jag kommer fortsätta vara det ända tills jag får en acceptabel förklaring.

No comments yet

Kommentera

