Skip to content

alfabetet Å, Ä & Ö:

31 oktober, 2008

Som jag trodde så skulle det inte finnas något av klass i de sista bokstäverna. Helt onödiga i musikens värld. Därför blir det inget denna vecka. Förutom kanske en liten sammanfattning.

Utmaningen har varit sådär kul att hålla på med. Jag har hittat ett par band som kommer bli kul att fortsätta lyssna på, några band som blir intressanta att se hur deras framtid kommer att vara och ett par band som jag kommer helt garanterat fortsätta lyssna på tills jag tar mitt sista andetag i jordelivet.
Det har varit kul att nästan varje vecka sätta sig ner och förvirra sig i musikens värld och hitta nya förmågor, även fast det inte har funnits så många nya här i norden. Island är tomt på bra musik, tyvärr, förutom Björk. Jag vet att det finns ett hårdrocksband  från Färöarna, men jag har faktiskt ingen aning om vad de heter, eller om de fortfarande finns kvar, eller hur de låter för den delen. Om någon har mer info om detta så lämna gärna en kommentar. Hur ser situationen ut i Åland då? Jo, jag har faktiskt ingen aning. Det vore ju konstigt om det inte fanns ett enda band som kommer därifrån, även fast risken inte är så stor att det kommer låta värst bra.
I Grönland finns det antagligen inget viktigt att hänga uppp sig på, men vad vet jag? De kanske finns ett par eskimåer som tatt fram en gura, ett trumsett och en bas och börjat lira någon cool eskimåisk metal. Men risken för det är lika stor som att en fluga skulle äta upp en katt (vilket ändå inte kommer hända om det nu skulle finnas ett grönländskt metalband). Räknas Grönland in i Norden föresten? Jag har ingen aning, det är väl danskt fortfarande, eller ar jag missat något?

Nåja, Hur ska vi avsluta sista veckan då? Ptja, vi kör på lite Norskt tycker jag.

Åge Aleksandersen & sambandet
Janne Ahonens smil

i detta øyeblikk e æ en lykkelig mann
æ bøye mæ i støvet førr han som fant ho og han
en strålende idé blant mange gode det
byr du mæ et eple så spise æ av det

æ ser svevet høgt i det blå
i dag så fikse æ kanskje nedslaget óg
/: gi mæ litt Janne Ahonens smil
æ tar handa di og rødme sei at kjolen din e fin
du lukte jo så søtt og så godt
og du sei at æ e faktisk ganske flott
:/

æ e ingen Adonis men ka pokker gjør no det
når lauve sprett og alt går lett og du vil værra me
æ har badebuksa av du har sommerkjolen på
og spurven sett og lure på koss det her ska gå

og æ sveve høgt i det blå
i dag så fikse æ kanskje nedslaget óg
/::/

æ står stolt på seierspallen det gikk sæ faktisk te’
andre omgang gikk så bra du jubla villt for det
det e sommersinnsforvirring blå og hjerta står i brann
kjem en brannmann midt i mot oss så drep æ jaggu han

og æ sveve høgt i det blå
i dag så fiksa æ faktisk nedslaget óg
/::/ x2

Vilken avslutning! eller kanske inte det, men va fan, ibland får man bjuda på något man kanske inte riktigt gillar. Och varför inte göra en avslutinge så dålig som möjligt? Jag hade ju kunnat välja Mikael Åkerfeldt, ni vet, sångaren i Opeth. Men nu fick ni lida istället.

5 minuter senare:
Update: Nej, så kan vi inte avsluta. Det är fan omänskligt. Det är nästan så att alla zombies… zombier… zom… hur blir det på Svenska…? *harkel* Vi börjar om.
Nej, så kan vi inte avsluta. Det är fan omänskligt. Det är nästan så att alla odöda vänder sig i graven denna Halloween. Och det är det det är idag, Halloween. Därför ska vi avsluta med något som är riktigt Halloween, ungefär som schlager, fast bättre. Till och med med något helt utanför det alfabetet är för något.

Har ni inte sett filmen ‘Nightmare before Christmas’ så ska ni göra det nu, idag! För det måste man, det är en oskriven regel.

Och så en liten sidonotering, jag har på senare tid identiferat mig med ”Oogie Boogie”. Han är cool på ett lite tragiskt sätt. Ond, javisst, men cool likförbannat.

No comments yet

Kommentera

